اندازه های استاندارد لباس کودک (به همراه چند جدول سایزبندی تولیدکنندگان بزرگ پوشاک کودک)

اندازه های استاندارد لباس کودک

پوشاک آماده چیست؟

لباس کودک دوخته شده در ویترین مغازه ها از پوشاک آماده (انگلیسی: Ready-to-wear) است که اغلب به اختصار RTW خوانده می‌شود، به پوشاک دوخته شده در سایزهای استاندارد و نه به سفارش یک فرد خاص و مطابق با اندازه‌های وی گفته می‌شود که در حالت تکمیل شده و آماده فروخته می‌شوند.

پوشاک آماده در حوزه مد و پوشاک کلاسیک تعبیرهای مختلفی دارند. در صنعت مد، طراحان پوشاک آماده را تهیه می‌نمایند به نحوی که به پرو و تغییر مهم در آن نیاز نباشد، زیرا این پوشاک سایزهای استانداردی برای بیشتر مردم دارند. آنها از الگوهای استاندارد، تجهیزات و ماشین آلات کارخانه‌ای و تکنیک‌های تولید سریع استفاده می‌نمایند تا هزینه‌ها در مقایسه با پوشاک سفارشی بسیار پایین‌تر باشد. بعضی از مزون‌های فشن و طراحان مد خطوط تولید ماشینی و صنعتی با تولید انبوه دارند و بعضی دیگر پوشاک و لباس‌هایی ارائه می‌دهند که منحصر بفرد نیستند ولی در تعداد محدود تولید می‌شوند.

برند (Bread & Butter) در برلین مهمترین نمایشگاه تجاری دنیا برای مد و فشن پوشاک آماده محسوب می‌شود. مجموعه‌های لباس Ready To Wear برندهای مشهور دو بار در سال در هفته های مد به نمایش در می‌آیند.

جدول سایزبندی

در پی تولید پوشاک آماده در جهان، جداول اندازه ها و سایزبندی هم ایجاد شد که برای هر تولید کننده جز اموال ارزشی و فوت کوزه گری به شمار می آمد که با گسترش پوشاک آماده این جداول گسترده شد. البته به دلیل تفاوت های اقلیمی و آب و هوا، در جدول سایزبندی کشورهای مختلف تفاوت هایی وجود دارد مثل پوشاک کشور چین و ژاپن در مقایسه با پوشاک کشورهای اروپایی و ایران.

اندازه استاندارد کودکان وجود دارد ؟؟؟؟

در مورد استاندارد سازی و طبقه بندی اندازه لباس در صنعت لباس آماده پوشیدن، هیچ قاعده سخت و سریعی در اکثر کشورها وجود ندارد. دولت ایالات متحده یک بار سعی کرد سیستم را در سال ۱۹۵۸ ایجاد کند و حتی آن را یک استاندارد تجاری دانست، اما در نهایت به یک استاندارد داوطلبانه تبدیل شد تا آنکه به طور کامل لغو شد. امروزه مارک‌های لباس، در تعیین طیف اندازه لباس خود از برخی از آزادی‌ها استفاده می‌کنند، اما بسیاری از استانداردهای داوطلبانه توصیه شده توسط سازمان خصوصی ASTM International پیروی می‌کنند.

با در نظر گرفتن بیشتر کشورها در ورود به کشورهای دیگر با توجه به استانداردهای بین المللی که در تولید استانداردهای مطرح شده است، استاندارد سازی بین المللی در مورد لباسها و پوشاک و همچنین سایز استاندارد لباس کودکان جدی است. اما کسانی هستند که معتقدند که تنظیم یک استاندارد دشوار است.
به طور مثال آنچه که در یک شرکت سایز بزرگ large تولید می‌شود ممکن است سایز ایکس بزرگ XL در یک برند دیگر تعریف شود. اندازه ۲T ایالات متحده ممکن است به لحاظ نظری به اندازه اروپایی ۹۲ تا ۹۸ سانتی‌متر باشد اما در واقع ممکن است کمی بزرگتر از آن باشد.

راهنمای انتخاب سایز لباس بچه گانه

اغلب والدین برای اندازه گیری سایز لباس کودک خود به سن او نگاه می کنند در صورتی که سن به تنهایی نمی تواند معیاری مناسب برای انتخاب لباس باشد زیرا جثه و وزن گیری بچه ها با یکدیگر فرق دارد.

بهترین روش انتخاب سایز، اندازه گیری لباس فعلی است که اندازه کودک باشد. برای اندازه گیری، لباس فعلی که اندازه آن مناسب است را روی یک سطح صاف پهن کنید و یا متر اندازه گیری کنید. سپس به راهنمای سایز که در بخش مشخصات لباسهای سایت درج شده است، مراجعه کنید و سایز مناسب را سفارش دهید.

دقت کنید به دلیل اختلاف در برش و دوخت از طرف تولیدی های مختلف، چند سانت خطا نیز در نظر بگیرید. در این پست میخواهیم جدول و راهنمای انتخاب سایز لباس بچگانه را برای شما همراهمان پارسامد ارائه کنیم.

چه سایز لباسی برای کودک بخریم؟

اگر شما لباسی با سایز بزرگ را برای فرزند خود انتخاب نمایید آن لباس موجب شلخته و نامرتب به نظر رسیدن ظاهر فرزند شما می شود از این رو بهتر است در هنگام اندازه گیری سایز لباس کودک حساسیت لازم را به خرج دهید همچنین لباس ها با سایز کوچک باعث می شوند تا فرزند شما در هنگام پوشیدن آن ها احساس ناراحتی کند.

متاسفانه بعضی والدین هنگام خرید لباس بچگانه، یک سایز بزرگتر انتخاب می کنند به این امید که سال بعد هم از آن لباس استفاده کنند. این کار کاملا اشتباه است زیر تا زمانی که لباس نو و شیک است با جثه بچه همخوانی ندارد و در اصطلاح عامیانه به تن زار میزنه و وقتی اندازه تن بچه می‌شود که تازگی و نو بودن لباس از دست رفته و یک لباس کهنه اندازه جثه شده است.

نکات مهم اندازه گیری و سایز لباس کودک

  • به دلیل رشد سریع کودکان همواره می‌توان یک سایز بزرگ‌تر را برای آن‌ها انتخاب کرد.
  •  در هنگام اندازه‌گیری، لباس‌های زیر کودکان را هم در نظر بگیریم که موجب کوچک شدن اندازه‌ها نشوند.
  •  شلوار بچه‌گانه تا ۲ سال در قسمت لگن باید جای بیشتری داشته باشد. زیرا حجم پوشک را باید در نظر بگیریم.
  •  اگر پس از اندازه‌گیری بین دو سایز قرار گرفتید سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
  •  بهتر است سایز کودک را هر شش ماه یک‌بار اندازه بگیریم. همچنین می‌توانیم پس از هر بار که کودک رشد چشمگیری داشت سایز او را اندازه بگیریم.
  •  اندازه سایز لباس پسرانه و دخترانه تا قبل از  بلوغ یکسان است.
  • برای سهولت در اندازه‌گیری می‌توانید در هنگام تماشای تلویزیون سایز آن‌ها را اندازه بگیرید.
  •   در هنگام خرید آنلاین به‌محض دریافت لباس آن را بپوشیم تا در صورت اندازه نبودن آن را سریع‌تر برگشت بزنیم

نحوه اندازه گیری

برای استفاده از راهنمای انتخاب سایز لباس بچگانه لازم است نحوه اندازه گیری را بدانید. نحوه اندازه گیری لباس بچگانه نیز به صورت زیر است.

  1. عرض شانه- فاصله بین درزهای سرشانه در دوطرف لباس
  2. عرض سینه – فاصله بین درزهای آستین از زیربغل در دوطرف لباس اندازه گیری شود.
  3. طول لباس – طول لباس از وسط شانه به سمت پایین عمود کرده تا قدلباس بدست آید. برای پایین تنه نیز از روی کمر تا پایین لباس عمود کرده و اندازه گیری صورت پذیرد.
  4. قد آستین- مطابق شکل از روی درز سرشانه تا پایین آستین اندازه گیری می شود.
  5. عرض کمر: در باریک ترین قسمت کمر لباس فاصله بین درزهای لباس در دوطرف انداطه گییری می شد. برای پایین تنه فاصله بین درزهای لباس در دو طرف کم آن اندازه گرفته می شود.
  6. عرض باسن : از ۲۰ سانت پایین ار از کمر فاصله بین درزهای لباس در وطرف اندازهه کیری میشود.
  7. طول فاق : مطابق اشکال از وسط کمر لباس تا درز وسز بین پا انازه گیری می شود

نکات مهم در خرید لباس کودک به صورت اینترنتی

به دلیل رشد سریع کودکان همواره می‌توان یک سایز بزرگ‌تر را برای آن‌ها انتخاب کرد.

 در هنگام اندازه‌گیری، لباس‌های زیر کودکان را هم در نظر بگیریم که موجب کوچک شدن اندازه‌ها نشوند.

شلوار بچه‌گانه تا ۲ سال در قسمت لگن باید جای بیشتری داشته باشد. زیرا حجم پوشک را باید در نظر بگیریم.

اگر پس از اندازه‌گیری بین دو سایز قرار گرفتید سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

 بهتر است سایز کودک را هر شش ماه یک‌بار اندازه بگیریم. همچنین می‌توانیم پس از هر بار که کودک رشد چشمگیری داشت سایز او را اندازه بگیریم.

 اندازه سایز لباس پسرانه و دخترانه تا قبل از  بلوغ یکسان است.

برای سهولت در اندازه‌گیری می‌توانید در هنگام تماشای تلویزیون سایز آن‌ها را اندازه بگیرید.

در هنگام خرید آنلاین به‌محض دریافت لباس آن را بپوشیم تا در صورت اندازه نبودن آن را سریع‌تر برگشت بزنیم

الگوهای pdf

نکات مهم در طراحی مد و لباس کودک

لباس کودک باید بدون یقه باشد تا باعث سایش گردن نوزاد نشود. آستین ها باید به صورت کیمونو یا رگلان باشند تا مادر بتواند به راحتی دست نوزاد را درون آن جای دهد. قسمت جلو یا پشت لباس باید کاملا تا پایین باز باشد و از دکمه و زیپ استفاده نشود.

لباس نوزادان تا شش هفتگی شامل: زیرپوش، ژاکت و پیراهن رویی می‌شود. لباس رویی پس از شش هفتگی تا یک سالگی بهتر است به صورت یک تکه یا سرهمی باشد تا از آنان محافظت کند. جنس پارچه نیز باید از الیاف طبیعی خیلی لطیف یا با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی فصل از پشم و کتان، ابریشم و کتان و یا کتان و غیره باشد.

الگوی لباس رویی باید کمی آزادتر از اندازه کودک باشد تا حرکت راحتی در آن داشته باشد. پیلی‌ها، به خصوص نوع افقی آن، در پایین لباس، یا به صورت پاکتی دم آستین و یا لبه شلوار، بسیار مناسب است. به علت رشد سریع کودکان در این سن، این پیلی ها باعث زیبایی کار و در صورت نیاز سبب بلند شدن لباس می ‌شوند.

پارچه مناسب لباس کودک

پارچه مناسب برای زیرپوش نوزاد، پارچه‌ای به نام وینجت است. پارچه وینجت، مخلوطی از ابریشم و کتان، و بسیار ظریف و لطیف است. ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی، بهترین ویژگی های پارچه لباس رویی نوزادان را به وجود می آورد که عبارت است از: نرمی، لطافت، خاصیت جذب رطوبت، تبادل هوا و خاصیت چروک نشدن.

رنگ لباس نوزاد

برای آرامش نوزادان بهتر است از رنگ های تند استفاده نشود و تا یک سالگی رنگ های ملایم و خیلی روشن مانند سفید، صورتی، لیمویی، آبی روشن، مغز پسته ای روشن یا هر رنگی که زمینه رنگی آن به سفید نزدیک‌تر باشد، به کار رود. البته استثنا نیز وجود دارد، به عنوان مثال می‌توان از رنگ‌های تیره با کنتراست شدید در تزیین یا تکه دوزی های روی لباس استفاده کرد. استفاده از نوارهای صددرصد کتانی یا پنبه ای با نقشه های تک رنگ سفید نیز بسیار مناسب است.

دوخت لباس کودک

درزهای لباس های کودکان باید از نظر طرح سریع، و از نظر مدل راحت باشد تا مانع حرکت آنان نشود. کودکان در این سنین به دلیل بازی و جنب وجوش، نیاز به پارچه های بادوام و دوخت های محکم دارند. بنابراین از دوخت دو درزه فرانسوی درز خوابیده و درز شکسته می توان استفاده کرد، تا جایی برای جمع شدن چرک و گرد و غبار وجود نداشته باشد.

اگر مبتدی هستید و با الگو کشیدن مشکل دارید و یا اگر حرفه‌ای هستید و میخواهید وقت کمتری را برای الگوکشی و خیاطی صرف کنید، استفاده از الگو آماده لباس کودک بهترین راه حل است.

به فروشگاه الگوهای آماده خیاطی روبُر خوش آمدید

کاملترین، دقیق ترین و آسان ترین الگوهای آماده خیاطی با متد تجاری

مناسب تولیدی ها

.

الگوهای آماده خیاطی روبُر

خوشبختانه روبُر الگوهای آماده ای را دارد که برای بازار مناسب است و استانداردهای اندام ایرانی را دارد. این الگوها مطابق جدول استاندارد می باشد . می توانید از جداول استفاده کنید و مطابق الگو سایز فرزندتان را انتخاب کنید و الگوی تک سایز با قیمت مناسب نتخاب کنید و بدوزید.

از این الگو ها بارها بارها می توانید استفاده کنید و مدلسازی کنید و لباس های متفاوت بدوزید .

اینکه در روند خیاط شدن انواع الگوها را یاد بگیرید زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و بارها و بارها باید تجربه کسب کنید تا در رسم الگو حرفه ای بشوید.

با استفاده الگوهای آماده عیب یابی شده روبُر بدون هیچ دردسری می توانید با سرعت بیشتری خیاطی کنید.

جداول اندازه لباس شرکت های بزرگ تولید لباس کودک

اندازه های لباس پوشاک اریان

راهنمای سایز برای بلوز و شلوار کودک ۱ تا ۶ سال

شماره ها

شماره بلوزسن
۳۰۶ ماه تا ۱ سال
۳۵۱ سال تا ۲ سال
۴۰۲ سال تا ۳ سال
۴۵۳ سال تا ۴ سال
۵۰۴ سال تا ۵ سال
۵۵۵ سال تا ۶ سال
شماره شلوارسن
۴۵۶ ماه تا ۱ سال
۵۰۱ سال تا ۲ سال
۵۵۲ سال تا ۳ سال
۶۰۳ سال تا ۴ سال
۶۵۴ سال تا ۵ سال
۷۰۵ سال تا ۶ سال

آدرس سایت های شرکت های لباس کودک (جداول سایزبندی پوشاک)

سایتtehrankids.ir

سایت سیماکده

سایت پارس مد

هپی لند

از اینکه در مقاله سایز استاندارد لباس کودکان با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و سودمند بوده باشد. و از آن لذت برده باشید.

4 دیدگاه برای “اندازه های استاندارد لباس کودک (به همراه چند جدول سایزبندی تولیدکنندگان بزرگ پوشاک کودک)

  1. اشتراک‌ها: همه چیز درباره چگونگی انتخاب سایز مناسب و تکنیک های کاربردی آن - روبُر

  2. اشتراک‌ها: چه پارچه ای برای لباس کودک مناسب است؟(5 مدل پارچه لباس کودک ) - روبُر

  3. اشتراک‌ها: برای کودک خود با خرده پارچه های کوچک، لباس های شیک بدوز.. - روبُر

  4. اشتراک‌ها: طراحی لباس فرم مدارس ابتدایی ودبیرستان دخترانه و پسرانه - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید