تاریخچه و سرگذشت مولر خیاط

مولر خیاط

مایکل مولر مبدع روش مولر خیاطی در کشور آلمان بود که توانست صنعت پوشاک و برش را متحول کند و سبک خود را با نام مولر ثبت نماید. متد مولر به علت محاسبات بالا و دقیق بسیار جذاب است . اصول این متد بر اساس سایز بندی طراحی شده است ولی در عین حال می توان با اندازه های شخصی، الگوسازی بسیار دقیقی داشت. در حال حاضر این متد بین هنرجویان رشته طراحی و دوخت طرفداران زیادی دارد. مایکل مولر، بزرگترین مدسه طراحی دوخت را تاسیس کرد و کتابهای زیادی در زمینه طراحی و دوخت دارد.

“مد”، در همه جهان و در همه زمان ها مدمورد علاقه همگان بوده و هست. مد بوجود می آید و در زمانی از بین می رود و ناپدید می شود، اما در حوزه فشن و مد، چيزي که باقي مي ماند، برش است. رسم الگو و برش پارچه، مانند مد نیست که از بین برود بلکه این روش ها باقی می مانند و به مرور اصلاح می شوند.

شرکت مد و فشن در مونیخ بر اساس برند M. MÜLLER & SOHN شکل گرفت و توسعه این برند توسط بنیانگذار آن مایکل مولر، با ایده های جدید، پروژه های متعدد و موفقیت های بسیاری انجام شد.

مایکل مولر

تصویر شماره 1: مایکل مولر

مولر با تخصص خود، در حوزه برش و الگو، با فن آوری و پردازش مناسب، توانست مدرسه فنی مد و مدارس کارشناسی ارشد برش را ایجاد کند. علاوه بر این، سیستم برش توسعه یافته توسط مایکل مولر، گامی انقلابی در زمینه برش برای آن زمان بود که توانست خود را در سطح بین المللی ابراز کند. روش مولر با توجه به محاسبات زیاد، انحرافات مختلف بدن را با دقت ثبت می کند و در زمان کمتر قابل استفاده است. این روش، یک روش استادانه برای صنعت لباس است. زیرا با توجه به محاسبات آن، پردازش الگو عالی انجام می شود.

سیستم برش و رسم الگوی مولر

این سیستم برش و رسم الگو، مقادیر اندازه گیری را که با اندازه های طولی و عرضی بدن انسان مطابقت دارد، پردازش می کند، به گونه ای که سطح بدن را می توان از این ابعاد بازسازی کرد. این نتایج در بخش های برش انواع مختلف پوشاک، که در آن علاوه بر تناسب کامل بدن، سبک مدنیز باید در نظر گرفته شود، کاربرد دارد.

طراحی کت توسط مولر

تصویر شماره 2: طراحی کت توسط استاد مولر

 


تاریخچه روش مولر خیاطی

اواسط قرن 19 :

الگوهای خیاطی خیلی ساده به دیوارهای دفاتر خیاط آویزان است. این مدل های کاغذی امکان برش خام با ابعاد نا متناسب را فراهم می کرد و خیاط می بایست در حین دوخت آنها را تنظیم می کرد و به تناسب بدن می رساند.

نیمه دوم قرن 19:

1- لباس‌های مردانه به طور افزایشی به «کت و شلوار کار» تبدیل می‌شوند.
2- مد زنان تاثیر هنرهای Rococoو Neo-Baroque را تجربه می‌کند.
3- مد لباس باکلاس و شیک مطرح شود.
4- پایه هایی برای توسعه لباس های مدرن ایجاد می شود.

 

اولین کتاب مدرسه برش مولر
تصویر شماره 3 : اولین کتاب مدرسه برش مولر
جلیقه های مدرن 1895-طراحی مولر
تصویر شماره 4 :جلیقه های مدرن 1895-طراحی مولر
شلوار اصلاح شده مولر
تصویر شماره 5: شلوار اصلاح شده مولر
Wiener Mode
تصویر شماره 6: تصاویر مجله Wiener Mode

پایان قرن نوزدهم

1- در سال های (1890 – 1910) خیاطی به اوج خود می رسد.
2- با تاثیر از انگلستان، مد عملی زنانه غالب می شود.
3- مایکل مولر (خیاط اصلی و متخصص برش) با روش برش تحقیق شده خود نقطه عطف تعیین کننده ای را در برش آغاز می کند: او یک سیستم ساخت و ساز برای برش دقیق ایجاد می کند.
4- مولر به منظور انتقال این سیستم برش، مدرسه برش “Deutsche Bekleidungs-Akademie” را در مونیخ در سال 1891 تاسیس می کند.
5- در سال 1894 یک مجله تجاری با تصاویر مد “Die elegante Herrenmode” آغاز به کار و همکاری با مدرسه مولر می کند.
6- کتاب”سیستم آینده” یا “سیستم مولر” موفق ترین سیستم برش در آغاز قرن است: هیچ سیستم دیگری چنین آرایش هندسی دقیقی ندارد که بدن را به خطوط مرکز ثقل تجزیه کند و منحنی ها را منتقل کند. مانند حالت های مختلف در عرض و طول
7- “سیستم مولر” صنعت خیاطی را بسیار غنی می سازد. اکنون هم این روش در اصول خود در خیاطی معتبر است.

 اتو جورج کونیگر
تصویر شماره 7: اتو جورج کونیگر شریک مالی و کاری مولر
مدرسه مولر 1904
تصویر شماره 8 : مدرسه مولر 1904

اوایل قرن بیستم

  1. پسر کارگردان مولر فرانتس خاور (خیاط استاد) به کسب و کار خانوادگی می پیوندد.
  2. مدرسه برش M.MÜLLER & SOHN راه اندازی می شود.
  3. کسب و کار با ویژگی لباس لوکس قرن شکوفا می شود.
  4. دنیای مد تحت تأثیر انگلیس است. تمرکز لباس بر اساس ساعت روز تقسیم می شود و لباس های مناسب زمانهای مختلف شکل گرفت.
  5. “TUXEDO” و کت و شلوار ژاکت “GLENCHECK” مدرن می شوند.
  6. اختراع روش چین دادن، برای اصلاح تنگ بودن و تناسب صحیح شلوار ایجاد می شود.
  7. “لباس ورزشی جدید”،با افزایش درخواست مواجه شد.
  8. در مد زنان، بلوز، ژاکت و لباس و کت غالب شد.
  9. آستین کیمونو مد شد.
  10. در سال ۱۹۰۲ چاپ خانه خود را به مدرسه برش و انتشارات داد.
  11. ۱۹۱۰: بنیانگذار مایکل مولر از کسب و کار خانوادگی استعفا داد. پسر خاور با تعهد زیادی به اداره خانه ادامه می دهد. برادرش آدولف چاپ خانه را اداره می کند و پسر سوم مولر ژوزف به عنوان سهامدار مشترک عمل می کند.
  12. بسیاری از دانشجویان خارج از کشور به مونیخ سفر می کنند تا سیستم «مولر» را بیا آموزند
  13. ۱۹۱۲: اتو گئورگ کونیگر به عنوان تاجر به این شرکت می پیوندد.
  14. ۱۹۱۴: مایکل مولر می میرد. اتو G. KÖNIGER ، به طور مداوم کتاب های درسی، دستورالعمل های کار برای مد مردان و زنان را با آخرین مد و فن آوریبه روز نگاه می دارد و توسعه می دهد.
  15. ۱۹۱۸: نقطه عطف انقلابی در مد ایجاد شد. جوانان مرد مخالف سبک یکنواخت مانند هستند. Knickerbocker کت دودکمه و پالتو بارانی کمربند دار، بخشی از لباس های روزانه شدند.
  16. تاثیر آمریکا بر صنعت مد مانند ژاکت کوتاه ، تاثیر گسترده و با سرعت بالا بود
  17. مدرسه برش »M.MÜLLER & SOHN« به اوج توسعه آن می رسد
  18. علاوه بر شغبه های مختلف مدرسه در کشور آلمان،دوسلدورف، هامبورگ، هانوفر، برلین، فرانکفورت و اشتوتگارت، کونیگر شعبه های بیشتری در وین و بارسلونا راه اندازی کرد.
  19. تعداد خیاطان آموزش دیده به دلیل افزایش صنعتی شدن به شدت رو به کاهش است،
  20. در سال 1930اولین تصویر مد به صورت عکس منتشر می شود.
  21. در سال 1933، اتو جورج کونیگر اداره DEUTSCHE BEKLEIDUNGS-AKADEMIE، مدرسه و خانه انتشارات «RUNDSCHAU» را به عهده می گیرد.
  22. در سال ۱۹۳۷: فرانتس خاور مولر می میرد. خانواده کونیگر سلسله مولر را با نام شرکت قدیمی ادامه می دهند.

قرن بیستم

1- مد ورزشی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
2- حتی لباس های اوت کوتور الگوهای خود را از لباس های راحت طبقه کارگر وام می گیرد
3- دامن زن پا را کوتاه می کند و رها می کند – یک انقلاب!
4- پایان دهه 20: پردازش اریب جدید منجر به یک موقعیت برش جالب می شود.

Rundschau-Verlag و M.Müller & Sohn-Schule در Ohmstr. 15، مونیخ
تصویر شماره 9 : ساختمان Rundschau-Verlag و M.Müller & Sohn-Schule در Ohmstr. 15، مونیخ

بعداز سال های 1940

1- Otto G. Königer، توانست جنگ جهانی دوم را با مدیریت محتاطانه بدون ضرر و زیان بزرگ پشت سر بگذراند.
2- در سال 1948، در اثر اصلاحات پولی، کونیگر برای اوج جدیدی تلاش می کند.

طراحی شلوار ضخیم روی شکم
تصویر شماره 10 : طراحی شلوار ضخیم روی شکم 

دهه 50


1- در مد زنانه، کارگردانان و مدل‌سازان با طیف گسترده‌ای از مدلهای لباس سروکار داشتند.
2- در مد مردانه، گرایش واضح به سمت لباس های آراسته گردید.
3- صنعت نساجی با گروه خریدار نوجوانان و جوانان سازگار شد.
4- شرکت ” Müller & Sohn”، یک بخش ویژه برای “مد جوان” راه اندازی کرد.
5- پس از جنگ، در بخش پوشاک، دوباره تقاضا ها زیاد شد.
6- شعبه های مدرسه “Müller & Sohn” بیشتر در آلمان و خارج از کشور توسعه پیدا کرد.
7- «سیستم مولر» برای بسیاری از مدارس مد به ضرورت تبدیل شد.
8- صنعت بسته بندی به یک سیستم برش کارآمد در مسیر الزامات جدید در مد و فناوری پردازش نیاز دارد.
9- Friedrich Nieder-Eichholz (معلم متخصص در مدرسه برش) سیستم مولر را به طور قابل توجهی توسعه می دهد. یک سیستم درجه بندی عملی و صرفه جویی در زمان را با تیمی از مدرسه برش راه اندازی می کند.

 

Friedrich Nieder-Eichholz

                                                                                   تصویر شماره 11: روش اندازه گیری توسط استاد Friedrich Nieder-Eichholz

RUNDSCHAU
                                                                                                                                       تصویر شماره 12: تصاویر مجلات مد RUNDSCHAU

دهه 60

1- شرکت “Müller & Sohn” در طی این سال ها بزرگترین موسسه آموزشی برای خیاطی در اروپا شناخته شد.
2- در صنعت مد زنانه، لباس کوچک و کت و شلوار همه چیز در مورد برابری زنان، اشکال نامتقارن شکل گرفته است.
3- در صنعت مد مردانه، مد غیررسمی مردانه تحت نفوذ ایتالیایی، ژاکت های اسپرت، شلوارهای بسیار تنگ روی باسن با پاهای کشیده به سمت پایین تغییر کرد.
4- مد لباس باید انحصار را کنار بگذارد و با صنعت نساجی ارتباط برقرار کند.
5- نیاز به لباس های آماده تشدید می شود.
6- رقابت در بخش پوشاک سخت تر می شود.

دهه 70

1- از سال 1972، موج شلوار جین بخش پوشاک را در برگرفت.
2- علاقه به مد لباس و لباس های آماده کاهش می یابد.
3- Otto G. Königer، مجبور است برخی از شعبه ها را رها کند.
4- پسر اروین کونیگر مدیر عامل شرکت شد، پسر دیگر راسو کونیگر سردبیر شرکت شد.

دهه 80

1-پوشاک کوتاه مدت در حال تسلط بر صحنه مد هستند.
2- سوفی کونیگر دختر کونیگر ، مدیریت را بر عهده می گیرد.
3- Lorenz Moosbauer (کارمند قدیمی) مدیریت و سردبیر را بر عهده گرفت (تا سال 1987)

دهه 90

1- در سال 1990، سوفی کونیگر، به عنوان مالک انحصاری، اکثریت شرکت را به “Verlagsgruppe Ebner Ulm” فروخت.
2- در سال 1991، “Dr. Hans Keller”، سردبیر و “Heinz Nitschke”مدیر عامل جدید شد.
3- در سال 1992″Herbert Schön” مدیر عامل شد.
4- در سال 1995، “Friederike Meyer” سردبیر (تا سال 2018)د و “Frank Sellien” مدیر عامل شد.

2008

“Gerrit Klein” مدیر عامل شد (Rundschau-Verlag & Ebner-Verlag)

RUNDSCHAU
                                                                                                                    تصویر شماره 13: تصاویر مجلات مد RRUNDSCHAU -1992

2018

تغییرات پرسنلی در Rundschau-Verlag ایجاد شد، عنوان مدیر هنری به “Tina Kühner” علاوه بر مدیریت اشکال “M. Müller & Sohn” تعلق گرفت. “Tatjana Weilert” سردبیر مجله “Damen-und Herren-Rundschau” می شود و “Jasmin Clausen”، مدیریت بخش ویرایش را به عهده می گیرد.
همچنین در حوز ه رسانه های دیجیتال گسترش می یابد، وب سایت جدید، کانال های رسانه های اجتماعی، محصولات دیجیتال جدید تولید می شود.

2019

در جریان ادغام، “Rundschau-Verlag” زیرمجموعه شرکت “Ebner Media Group GmbH & Co. KG” می شود.

لوگو مولر
                                                                                             تصویر شماره 14 : تغییر لوگوی شرکت مولر و پسرا به تدرریج

منبع:https://www.muellerundsohn.com/

 

 

 

1 دیدگاه برای “تاریخچه و سرگذشت مولر خیاط

  1. اشتراک‌ها: معرفی اپلیکیشن roobor – فروشگاه الگوهای آماده خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید