داستان برند گوچی (GUCCI)  و جایگاه ۱۰۰ساله آن در صنعت مد (قسمت ۲ برندهای پوشاک)

برند گوچی (GUCCI)

برند گوچی (GUCCI) به عنوان یکی از برند های ایتالیایی و فوق العاده لوکس در دنیا شناخته می شود. گوچیو گوچی موسس این برند لوکس ایتالیایی بود که نامگذاری این کمپانی نیز با توجه به نام آن صورت گرفته است. این برند اولین محصولات خود را در سال (۱۹۲۱) در یک فروشگاه چرم فروشی عرضه کرد؛ فعالیت این برند با ارائه انواع محصولات لوکس و خاص تا به امروز ادامه دارد.

 تولید بی نقص و استفاده از مواد اولیه فوق العاده با کیفیت از اصلی ترین دلایل شهرت این برند محسوب می شود. طراحی هوشمندانه برند مذکور توجه بسیاری از کارشناسان مد را به خود جلب می کند. در واقع همین طراحی خاص و هوشمند است که باعث شهرت ۱۰۰ ساله این برند شده است.

در ادامه این مطالب قصد داریم به بررسی بیشتر تاریخچه و فعالیت برند فوق العاده لوکس گوچی بپردازیم.

درباره موسس و روند تاسیس برند گوچی(GUCCI)

همانطور که در ابتدا مطالب نیز اشاره شد، گوچیو گوچی در سال ۱۹۲۱ به تاسیس این کمپانی موفق و پرفروش اقدام کرد. گوچیو گوچی متولد سال ۱۸۸۱ بود که در سال های جوانی به انگلستان مهاجرت کرد. این فرد پس از ساکن شدن در شهر لندن به عنوان باربر و خدمت کار در هتل ساووی مشغول به کار شد. گوچیو گوچی پس از مدتی به پاریس مهاجرت کرد و در همین زمینه کاری به فعالیت پرداخت.

گوچیو گوچی با بررسی چمدان ها و کیف های لوکس اشراف زادگان و افراد ساکن هتل ها، اولین ایده های محصولات خود را طراحی کرد.

موسس برند گوچی

چگونگی تاسیس برند گوچی(GUCCI)

گوچیو گوچی پس از جمع آوری ایده های خود از کارگاه تولید محصولات چرمی در لندن دیدن کرد. این فرد در این کارگاه ها با تولید محصولات چرمی و مراحل تخصصی آن آشنا شد. گوچیو گوچی در ۴۰ سالگی، پس از انجام بررسی ها و تحقیقات لازم کمپانی خاص خود را راه اندازی کرد. گوچی برای شروع فعالیت تجاری خود، پاریس را به مقصد زادگاه خود ترک کرد.

تاسیس اولین فروشگاه برند خاص گوچی

در طول تاریخ صنعت مد و فشن، کمپانی گوچی عرضه کننده کیف های چرم و لاکچری شناخته می شود. در واقع می توان گفت: گوچیو گوچی اولین فردی بود که ایده طراحی کیف های چرم لوکس را اجرایی کرد. همانطور که اشاره شد، اولین فروشگاه این کمپانی لوکس در شهر فلورانس ایتالیا تاسیس شد.

 در این زمان موسس این کمپانی با حفظ روش های سنتی به تولید محصولات چرمی اقدام کرد. با گذشت مدتی از فعالیت این فروشگاه و رونق گرفتن آن، گوچیو برای عرضه اکسسوری ها و پوشاک برند خود به صورت تولید انبوه اقدامات لازم را انجام داد.

شکلگیری نماد های اصلی کمپانی گوچی

همانطور که مشهود است، کمپانی گوچی به طراحی و تولید کفش های بسیار راحت به رنگ های سبز و قرمز شهرت دارد. در سال های اولیه تاسیس این برند لوکس، سوارکاران اولین مشتریان کمپانی گوچیو گوچی شناخته شدند. بسیاری از سوارکاران برای تهیه ابزار و پوشاک های خود، به فروشگاه تازه تاسیس گوچی مراجعه می کردند.

 در همین زمان، کفش های راحتی برند گوچی(GUCCI) به رنگ های سبز و قرمز به عنوان نماد های اصلی این کمپانی شناخته شد.

برند گوچی (GUCCI)

گسترش کمپانی خانوادگی گوچی

پس از گذشت چند سال از فعالیت تجاری و حرفه ای کمپانی مذکور، پسران گوچیو گوچی به نام های آلدو، واسکو و رودولفو نیز شروع به فعالیت در همین زمینه کردند. پسران گوچی جهت گسترش و توسعه فعالیت خود، شعبه های رم و میلان را نیز تاسیس کردند.

در نهایت تمامی فعالیت های تجاری این کمپانی، اوگو و واسکو سهام خود را فروختند. در همین سال ها فعالیت کمپانی برند گوچی(GUCCI) محدود به تولید کیف و کفش چرمی نبود. بلکه این برند به تولید و عرضه لباس های ابریشمی و بافتنی نیز روی آورده بود.

ایجاد نوآوری در جنگ جهانی دوم

پس از شروع جنگ جهانی دوم، بسیاری از برند های مشهور جهانی با چالش کمبود مواد اولیه روبرو شدند. با این حال این چالش ها بازدارنده گوچیو برای پیشروی در صنعت مد نبود.

موسس حاذق این برند در طی جنگ جهانی دوم، برای تولید محصولات خود از کرباس و چوب بامبو استفاده کرد. در واقع این روند به عنوان یکی از بهترین نوآوری ها و نماد های نمایانگر این برند تبدیل شد.

پایان جنگ و تغییر نماد گوچی

در سال های اولیه شروع جنگ جهانی دوم، نماد کمپانی مذکور دو حرف (G) بود. برای ایجاد زیبایی بصری بیشتر هر دو این حروف را با رنگ های سبز و قرمز تزئین کردند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، تاج این برند به عنوان نماد آن معرفی شد. نماد جدید کمپانی گوچی شامل یک شوالیه به همراه سپر بود. البته باز هم برای افزایش زیبایی بصری از روبان های قرمز و سبز استفاده شد. این نماد تازه و جذاب بسیار شبیه به نماد های مختص به شهر فلورانس در ایتالیا بود.

مرگ گوچیو گوچی و تاسیس اولین شعبه خارجی

با پیشروی روز افزون کمپانی، براردران گوچی اقدام به تاسیس اولین شعبه خارجی کمپانی خود کردند. در سال ۱۹۵۳ اولین فروشگاه برند گوچی (GUCCI) در نیویورک افتتاح شد. با وارد شدن این برند در ایالات متحده، دوران طلایی کمپانی شروع شده بود.

 با افتتاح شعبه نیویورک طراح های بسیار حاذق و بزرگی نیز به کمپانی پیوستند. اما متاسفانه تنها پس از گذشت ۱۵ روز از افتتاح شعبه جدید، گوچیو گوچی فوت کرد. با این حال مرگ موسس کمپانی، بازدارنده پیشرفت آن در عرصه های متفاوت نشد.

محبوبیت گوچی در بین سلبریتی ها

روند مدیریت کمپانی پس از مرگ پدر

بعد از مرگ بنیان گذار موفق کمپانی لوکس گوچی، شرکت میان پسر های ارشد گوچیو تقسیم شد. آلدو گوچی تنها فردی بود که مسئولیت گسترش و توسعه برند را در خارج کشور برعهده گرفت. در مقابل رودولفو نیز مدیریت فروشگاه میلان را عهده دار شد.

 واسکو نیز به تاسیس یک کارخانه جدید در منطقه اولترارنو در فلورانس روی آورد. البته لازم به ذکر است که در تمامی آن سال ها آلدو تصمیم های مهم و پر ریسک کمپانی را مدیریت و اجرا کرد. همچنین در سال ۱۹۶۱ کمپانی گوچی موفق به تاسیس شعبه های لندن و پالم نیز شد.

جابجایی شعبه نیویورک و افزایش محبوبیت کمپانی

پس از گذشت هفت سال از تاسیس شعبه نیویورک، برادران گوچی برای افزایش اعتبار و شهرت برند خانوادگی خود اقدام به جابجایی شعبه کردند. به همین ترتیب شعبه نیویورک به یکی از محل های بسیار معروف و اعیان نشین شهر منتقل شد.

پس از این اقدام، هنرمندان و اشراف زادگان بسیاری به خریداری و استفاده از محصولات گوچی روی آوردند. همانطور که مشهود است، استقبال افرادی همچون: ژاکلین کندی و گریس کلی موجب افزایش اعتبار و شهرت برند گوچی(GUCCI) شد.

تنوع محصولات گوچی و افزایش موفقیت آن

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، تولید محصولات لوکس چرمی (کیف، کفش و اکسسوری ها) از اصلی ترین فعالیت های گوچی به شمار می آمد. با این حال این برند برای افزایش نفوذ خود در دنیا مد، اقدام به تولید لباس های بافت و ابریشمی کرد.

البته می بایست اشاره کرد که آلدو گوچی برای افزایش شهر برند خانوادگی خود، اقدام به طراحی داخلی خودرو ها کرد. در این روند آلدو با برند معروف آمریکایی (AMC) قرارداد بست. موفقیت گوچی در طراحی داخلی خودرو، موجب شد که برند های کادیلاک و فیات نیز با این کمپانی شروع به همکاری کنند. در ادامه طالب، جهت تکمیل اطلاعات فوق، به سایر محصولات برند موفق گوچی اشاره شده است.

  • چمدان های لوکس و چرمی
  • جواهرات
  • ساعت
  • کراوات
  • عینک
  • عطر
  • کمربند
پر فروش ترین محصولات گوچی

کمپانی معرفی شده در اولین روز های فعالیت خود، اقدام به عرضه کفش های چرمی بسیار خاص و زیبا کرد. با توجه به این توضیحات، دور از انتظار نیست که پر فروش ترین محصولات گوچی کفش های خاص و منحصر به فرد آن باشند.

به صورت دقیق تر می توان گفت: پر فروش ترین محصول برند لوکس و موفق گوچی، لوفر های دست ساز آن هستند. تمامی اجزا تشکیل دهنده این کفش ها، در کارگاهی واقع در فلورنس ایتالیا به صورت دست ساز تولید می شوند.

موفقیت فروش لباس پس از افول کمپانی

در سال های افول کمپانی مائوریتزیو پسر رودولفو اقدامات مهمی را برای بازگشت شرکت به صحنه رقابت مد و فشن انجام داد. یکی از اقدام های مذکور، طراحی لباس و نمایش آن در سالا بیانکا فلورانس بود.

این اقدام موفقیت های متعددی را برای کمپانی به ارمغان آورد. با این حال با توجه به ضعیف شدن پشتوانه مادی کمپانی، تمامی این محصولات با قیمت بسیار ارزان تر به فروش رسید.

تام فورد احیا کننده برند لوکس گوچی

تام فورد از نمونه افرادی بود که برای به اوج رساندن مجدد کمپانی گوچی بسیار تلاش کرد. در واقع می توان گفت: این فرد ناجی برند بود. تلاش های تام فورد موجب شد که به نام خلاق ترین مدیر برند در سال ۱۹۴۴ شناخته شود.

در سال ۱۹۴۵ تام فورد موفق به نمایش مجموعه پاییزی برند گوچی(GUCCI) شد. این مجموعه فوق العاده موفقیت های بسیاری را برای کمپانی ایجاد کرد.

 البته لازم به ذکر است که تام فورد سبک خاص خود را در طراحی داشت. به همین علت انتقاد های متعددی برای مجموعه پاییزی صورت گرفت؛ با این حال مجموعه پاییزی تام فورد نجات دهنده شرکت شد.

طراحی و تولید گران ترین شلوار جین دنیا

یکی از نکات جال درباره برند گوچی(GUCCI طراحی گران ترین  شلوار جین دنیا است. قیمت تعیین شده برای این شلوار جین، ۳۱۳۴ دلار بود.

 پارگی های نامنظم به همراه دانه های تزئینی آفریقایی از ویژگی های طراحی خاص این شلوار بودند. همچنین می توان گفت: نام کمپانی گوچی به عنوان طراح گران ترین شلوار جین دنیا در سال ۱۹۹۸ در کتاب رکورد های جهانی گینس ثبت شد.

گوچی برند معروف شبکه های اجتماعی
معروف ترین کیف کمپانی گوچی

کیف ها و چمدان های برند گوچی(GUCCI) به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات این کمپانی شناخته می شوند. در میان تمامی این کیف ها، نام کیف دستی دیسکو سوهو می در خشد.

 این کیف برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و تا به امروز جزء محبوب ترین کیف های دخترانه شناخته می شود. البته لازم به ذکر است در حال حاضر این کیف محبوب ترین محصول مجموعه(Vestiaire) برای شکار است.

نکاتی جالب درباره برند مشهور گوچی

در این قسمت قصد داریم جهت ارائه مطالب تکمیلی به بررسی جالب ترین نکات مرتبط با برند گوچی(GUCCI) بپردازیم. جذاب ترین نکات مرتبط با این برند عبارتند از:

  • تام فورد فروش شرکت را پس از ۵ سال به ۹۰% رساند.
  • در زمان موسولینی ابریشم و کنف جایگزین چرم به کار برده شده در محصولات گوچی شد.
  • کمپانی گوچی در سال ۲۰۰۵ اقدام به همکاری با سازمان جهانی یونیسف کرد.
  • اولین نمایش مد گوچی ۶۰ سال پس از تاسیس آن بود.
  • در سال ۱۹۸۰ پس از منتشر شدن چالش های خانوادگی گوچی، این برند در مطبوعات ورشکسته شد.
  • پروژه (Chime for Change) برای توانمندسازی زنان و دختران راه اندازی شد و تا کنون بیش از ۲۰۰پروژه را پوشش داده است.
  • گوچی بخشی از مجموعه بزرگ گوچی گروپ است که به شرکت هلدینگ فرانسوی به نام کری تعلق دارد.
  • کفش های لوفر به عنوان یکی از بهترین و ماندگار ترین محصولات این شرکت، با نمادی مشابه با عنان اسب عرضه شدند. عنان اسب به کار برده شده در این کفش ها بیش از ۷۰  سال قدمت دارد.
  • اکنون ساختمان دادگاه حل اختلاف هنرمندان و تاجران در فلورانس، به موزه گوچی تبدیل شده است. تاریخچه برند، محصولات ماندگار و لوگو شرکت در این موزه نگهداری می شود.
گوچی پر طرفدارترین برند در شبکه های اجتماعی

در سال های ۲۰۱۷،۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ گوچی در صدر لیست محبوب ترین و برترین برند های لوکس جهان قرار داشت.

 در واقع این لیست مرتبط با بهترین و محبوب ترین برند های لوکس جهان در شبکه های اجتماعی بود. به صورت دقیق تر می توان گفت: در سال ۲۰۲۰ ماهی ۱۱ میلیون بار نام برند گوچی(GUCCI) در شبکه های مجازی ذکر شده است.  

خلاصه مطالب

برند گوچی(GUCCI) با طی کردن چالش های بسیار به عنوان یکی از بهترین و لوکس ترین کمپانی ها شناخته می شود. ارزش این برند روزانه در حال افزایش است. این کمپانی در مجموعه خود از بسیاری ایده پردازان و طراح های موفق بهرهمند می شود.

همچنین لازم به ذکر است که برند گوچی(GUCCI) قدیمی ترین کمپانی تولیدکننده محصولات لوکس و گران قیمت شناخته شده است.

خرید الگوهای آماده خیاطی

منابع

https://ropamod.ir/gucci-brand-history/

https://manomode.com/15147/everything-about-gucci-brand

https://www.zoomit.ir/brand-story/285055-gucci-brand-story

/ https://vaghtemod.ir/2515

https://www.digistyle.com/mag/guccio-gucci

دیدگاهتان را بنویسید