همه چیز درباره چگونگی انتخاب سایز مناسب و تکنیک های کاربردی آن

انتخاب سایز مناسب

بررسی اهمیت انتخاب سایز مناسب لباس

انتخاب سایز مناسب لباس نیازمند به اندازه گیری دقیق و هوشمندانه است. بنابراین ضرورت دارد که بر روند درست و تکنیک های صحیح مرتبط با اندازه گیری انواع اندام ها آشنایی کامل داشته باشید.

جهت اجرا دقیق اندازه گیری ها، می بایست به جدول تعیین سایز استاندارد و تمامی پارامتر های مختص به آن نیز توجه کنید. البته لازم به ذکر است که اندازه گیری اندام ها و تطبیق آن با جدول سایز استاندارد کمک شایانی به انتخاب صحیح سایز کلی بدن شما می کند.

 بنابراین در ادامه مطالب جهت ارائه اطلاعات کاربردی و تخصصی تر به بررسی تکنیک های صحیح اندازه گیری لباس خواهیم پرداخت.

روند اندازه گیری دقیق برای انتخاب سایز مناسب

امروزه با توجه به افزایش تمایل افراد به خرید های غیر حضوری و آنلاین، آگاهی از سایز دقیق اندام ها بسیار بیشتر از پیش اهمیت پیدا کرده است. همانطور که مشهود است، افراد به هنگام خرید حضوری، بخش قابل توجهی از زمان خود را در اتاق های پرو صرف می کنند.

در صورتی که برای انجام خرید لباس به صورت غیر حضوری، هیچ گونه امکانی برای امتحان لباس دلخواه وجود ندارد. بنابراین بسیار مهم است که افراد از سایز اندام خود اطلاعات دقیق داشته باشند.

جهت اندازه گیری دقیق می بایست به سیستم های اندازه گیری و تکنیک های مرتبط با آن توجه کرد. در ادامه به سیستم های کاربردی برای اجرا اندازه گیری دقیق اندام ها و انتخاب سایز مناسب اشاره شده است.

  • سیستم آمریکایی (US)
  • ژاپنی (JP)
  • سیستم های آلمانی (GR) و (IT) ایتالیایی
  • تکنیک تعیین سایز انگلیسی (UK) و اروپایی (EU)
  • سیستم استرالیایی (AUS) و فرانسوی (FR)

رایج ترین سیستم ها برای اندازه گیری سایز

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره شد، سیستم های متعددی برای تعیین اندازه اندام ها وجود دارد. با این حال دور از انتظار نیست که استفاده برخی از این سیستم ها از سایر آن ها رواج بیشتری داشته باشد. سه نوع سیستم اندازه گیری متفاوت زیر، از رایج ترین و پر طرفدار ترین تکنیک های اندازه گیری سایز شناخته می شوند.

  • آمریکایی
  • اروپایی
  • انگلیسی

بررسی تفاوت سیستم های رایج سایز بندی

بی شک هر یک از این سیستم های معرفی شده دارای تفاوت مشهودی با یک دیگر هستند. تفاوت اصلی این سیستم های مذکور، وابسته به نوع تکنیک پیروی شونده برای اندازه گیری اندام ها است. معیار هایی که موجب ایجاد تمایز میان سیستم های اندازه گیری می شوند، شامل موارد زیر هستند.

  • اندازه های دور سینه
  • مقدار اندازه دور گردن
  • اندازه دور کمر و دور باسن
  • قد

چگونگی اندازه گیری سایز اندام ها برای خرید لباس مردانه

بسیاری از مردان برخلاف بانوان، تک سایز هستند. با این حال بسیار اهمیت دارد برای کاهش خطا و انتخاب درست لباس اندازه دقیق بالا تنه و پایین تنه را در اختیار داشت.

اندازه گیری سایز اندام بانوان نیازمند دقت بسیاری است.

جهت خوش فرم تر شدن لباس بهتر است اندازه دقیق سینه ها نیز ثبت شود. برای اعمال این روند ضرورت دارد که ابتدا متر بر روی گودی گردن قرار دهید. سپس طرف دیگر را متر را به صورت اریب به سمت سینه ها هدایت کرد. اندازه به دست آمده می بایست بین ۲۳ تا ۲۵ متغیر باشد.

مهم ترین پارامتر ها برای تعیین سایز لباس های مردانه، شامل: اندازه دور گردن، کمر، سینه و قد می شوند. در ادامه مطالب به اساسی ترین نکات، برای انتخاب صحیح لباس های مردانه اشاره خواهیم کرد. (البته تمامی روند های اندازه گیری با استفاده از متر مخصوص خیاطی و اندازه گیری اندام صورت می گیرد.)

چگونگی تعیین سایز گردن
  • جهت اندازه گیری باسن لازم است، متر را از برجسته ترین قسمت اندام خود به سمت قسمت جلویی بدن خود امتداد دهید. باید دقت داشته باشید که متر در صاف ترین موقعیت دارای حالتی افقی باشد.
  • برای تعیین اندازه دقیق سینه ها نیز می بایست متر را بر روی برجسته ترین قسمت سینه قرار دهید. همچنین دقت داشته باشید که متر به صورت آزادانه و افقی نیز در قسمت پشت سینه نیز قرار گرفته باشد.
  • جهت اندازه گیری عرض شانه نیز، ضرورت دارد که شانه ها به صورت افتاده قرار بگیرند. سپس فردی یک قسمت متر را از زیر بغل به سمت دیگر بدن هدایت کند.
  • اندازه گیری دور کمر نیز همچون سایر قسمت های بدن انجام می شود. با این حال برای تعیین اندازه دقیق تر باید باریک ترین قسمت کمر را در نظر داشته باشید. بهتر است متر در حد فاصل ناف و زیر قفسه سینه قرار داده شود.
  • تعیین اندازه دقیق گردن نیز با تاکید بر روی گود ترین قسمت همین بخش از اندام ها انجام می شود.

راهنما تعیین انتخاب سایز مناسب لباس های زنانه

همانطور که مشهود است، اندام زنانه دارای برجستگی های مشخصی است. به همین علت بسیار اهمیت دارد که برای تعیین سایز اندام ها از روش های بسیار دقیقی استفاده شود. در قسمت های قبلی نیز اشاره شد که زنان بر خلاف مردان تک سایز نیستند.

به همین علت بسیار بهتر است برای دریافت سایز دقیق بدن، قسمت های بالا تنه و پایین تنه به صورت مجزا اندازه گیری شوند. پس اندازه گیری دور سینه، گردن، کمر، باسن، ران ها و قد می بایست تمامی این پارامتر ها را با یک جدول سایز استاندارد تطبیق داد.

روند اندازه گیری و انتخاب سایز مناسب اندام های زنانه

با توجه به مطالب فوق، می بایست در نظر داشت که اندازه گیری دقیق اندام های زنانه نیز همچون تعیین اندازه اندام های مردانه انجام می شود.

 البته تفاوت اندازه گیری در دو جنس این است که اندازه گیری دور ران و دور بازو برای زنان ضرورت دارد. در واقع تمامی سایز بندی ها و اندازه گیری ها وابسته به دو سایز بودن بانوان انجام می شود. به همین علت جهت ارائه مطالب تخصصی تر به بررسی مراحل دقیق ترین روش اندازه گیری اندام بانوان خواهیم پرداخت.

مراحل روش صحیح اندازه گیری اندام بانوان

با توجه به آنکه اندازه گیری اندام های مردانه و زنانه دارای شباهت های مشهودی هستند، می بایست بر روی تفاوت اندام ها نیز تمرکز بالایی داشت. به همین علت در این قسمت به بررسی دقیق ترین روند اندازه گیری اندام های زنانه خواهیم پرداخت.

  • اندازه گیری دقیق گردن به گونه ای انجام می شود که متر دور گردن حلقه شده باشد. بسیار اهمیت دارد که این حلقه ایجاد شده در قسمت اتصال گردن به بدن قرار بگیرد.
  • تعیین سایز و اندازه زیر بغل ها نیز از پارامتر های مهم برای تعیین سایز بدن بانوان محسوب می شود. قسمتی که دست به بدن متصل می شود دارای شکافی است. بنابراین لازم است که متر را از شکاف ایجاد شده به سمت دیگر بدن امتداد داد.

جهت تعیین دقیق اندازه اندام زیر بغل، ضرورت دارد همین روند برای قسمت پشت بدن نیز انجام شود.

  • تعیین قد قسمت جلویی بالا تنه برای دریافت سایز دقیق بدن بانوان اهمیت دارد. جهت اندازه گیری این قسمت لازم است که متر از حد فاصله بین سینه ها بگذرد. عدد دقیق به هنگامی تعیین می شود که سینه ها در حالت ایستایی مناسبی قرار داشته باشند.
  • تعیین قد سرشانه ها نیز باید ابتدا متر را بر روی انتها شانه ها قرار دهید. همچنین طرف دیگر متر باید بر روی آرنج قرار داده شود.

 جهت ارائه اطلاعات تکمیلی لازم به ذکر است که اندازه سر شانه ها به طور معمول از ۱۲ تا ۱۳ سانتی متر متغیر است.اندازه گیری دور مچ برای انتخاب لباس کلاسیک حائز اهمیت است.

چگونگی تعیین اندازه اندام بالا تنه بانوان

سینه ها از برجسته ترین اندام های بانوان شناخته می شوند. به همین علت بسیار اهمیت دارد که برای اندازه گیری دقیق این قسمت ها دقت بالایی را اعمال کرد. در ادامه روند اندازه گیری دقیق این قسمت از بدن را تشریح خواهیم کرد.

  • تعیین اندازه دور سینه:

 برای تعیین سایز این قسمت می بایست نوار متر را دور سینه حلقه کرد. با اعمال ثبات لازم بر روی متر می توان اندازه دقیق سینه ها را کسب کنید. البته می بایست اشاره کرد که قرار گیری پهنا متر بر روی برجسته ترین قسمت سینه نیز تاثیر بسیاری در تعیین سایز خواهد داشت.

  • اندازه گیری قد تا زیر سینه:

جهت احتساب و تعیین مقدار پارچه مورد نیاز، تعیین قد سینه بسیار اهمیت دارد. جهت تعیین قد سینه می بایست متر از بالاترین قسمت سینه ها تا زیر سینه امتداد دهید. به همین ترتیب اندازه دقیق قد سینه ها به دست می آید.

  • تعیین اندازه سینه ها:
  • تعیین دقیق فاصله سینه ها:

جهت کسب دقیق فاصله سینه ها، می بایست متر را در حد فاصله نوک اندام های سینه قرار داد. به طور معمول اندازه ای بین ۲۲ تا ۲۳ سانتی متر مشخص می شود.

اندازه گیری بدن زنان
اندازه گیری بدن زنان
چگونگی تعیین قد اندام لگن و فوقانی بدن

اندام فوقانی بدن بانوان نیز از اصلی ترین برجستگی ها شناخته می شود. به این طریق که می بایست قد باسن، دور این اندام را به صورت بسیار دقیق اندازه گیری کرد.

جهت اندازه گیری قد باسن نیز می بایست متر را در ابتدا این اندام قرار دهید. سپس طول متر را در قسمت زیر باسن هدایت کنید. همانطور که مشهود است برای اندازه گیری دور باسن نیز ضرورت دارد که متر را دور این اندام حلقه نمایید.

تعیین قد و اندازه آستین برای بانوان

جهت اندازه گیری دقیق آُتین ها نیز می بایست از تکنیک مشهودی پیروی کرد. ابتدا لازم است که متر بر روی برجستگی انتها شانه قرار داده شود.

 سپس متر را تا مچ دست هدایت کنید، مقدار عدد به دست آمده تعیین کننده اندازه قد آستین ها است. در اقدام بعدی می بایست کف دست ها بر روی ناف داده شوند و سپس روند قبلی را در این حالت تکرار کنید.

چگونگی تعیین سایز دست ها

پس از انجام مراحل قبل، برای انتخاب سایز مناسب دست ها نیز، باید مقدار اندازه مچ و بازو را در اختیار داشت. بنابراین بهتر است برای کسب اندازه دور بازو، متر را بر روی پهن ترین قسمت بازو حلقه کرد. سپس همین اقدام بر روی مچ نیز اعمال می شود.

تعیین حد فاصله قد تا زانو

جهت خریداری یا دوخت دامن، تعیین حد فاصله قد تا زانو بسیار اهمیت دارد. جهت تعیین سایز این قسمت نیز می بایست متر را از انتها گردن تا زانو هدایت کرد. این روند می بایست به گونه ای باشد که متر از برجستگی روی سینه عبور کند. همانطور که مشهود است این تکنیک نیز می تواند برای انتخاب سایز مناسب لباس بسیار تاثیر گذار باشد.

بررسی نکات تاثیر گذار در تعیین سایز

بسیاری از خیاط های حرفه ای برای تعیین اندازه و انتخاب سایز مناسب به برخی از نکات توجه بالایی خواهند داشت.

 به عنوان اولین نکته، می بایست اشاره کرد که نوع مدل لباس نیز تاثیر به سزایی در تعیین سایز دارد. در واقع نمی توان اندازه مناسب برای مانتو را یکسان با اندازه درست برای لباس مجلسی دانست.

تاثیر ایستادن درست فرد

جهت اعمال اندازه گیری دقیق و انتخاب سایز مناسب حالت ایستادن درست فرد بسیار تاثیر گذار است. به همین ترتیب ضرورت دارد که به هنگام ثبت و تعیین اندازه ها، حالت طبیعی فرم بدن خود را حفظ نمایید.

عدم داشتن فرم طبیعی به هنگام اندازه گیری موجب خوش فرم نبودن لباس، تنگ یا گشاد بودن آن می شود. بنابراین ایستایی مناسب به هنگام اندازه گیری بسیار اهمیت دارد.

همچنین نحوه ایستادن خیاط یا فرد دیگر نیز بسیار اهمیت دارد. توصیه می شود فردی که برای اندازه گیری اقدام می کند در سمت راست فرد مقابل قرار داشته باشد.

اولین گام، محاسبه اندازه های اصلی

تمامی لباس ها باید با توجه به اندازه اصلی فرد انتخاب یا دوخته شوند. به همین علت باید در مراحل بعدی مدل نهایی لباس را در نظر گرفت.

عدم توجه به اندازه اصلی بدن، موجب کاهش دقت خیاط و فرد می شود. در نتیجه دور از انتظار نیست که لباس مناسبی در اختیار فرد متقاضی قرار نگیرد. به همین علت تعیین و انتخاب سایز مناسب برای خریداری لباس مناسب بسیار اهمیت دارد.

خلاصه مطالب

انتخاب سایز مناسب برای افرادی که به صورت آنلاین اقدام به خرید لباس می کنند بسیار حائز اهمیت است. به همین علت ضرورت دارد که با استفاده از جدول سایز استاندارد و با پیروی از تکنیک های از پیش تعیین شده به ثبت دقیق سایز اندام خود بپردازند.

منابع

https://taati.co

https://www.digistyle.com

https://tarahilebas.com

https://mhoshyar.ir 

4 دیدگاه برای “همه چیز درباره چگونگی انتخاب سایز مناسب و تکنیک های کاربردی آن

  1. اشتراک‌ها: چند مدل جیب لباس وجود دارد؟ - روبُر

  2. اشتراک‌ها: چند مدل آستین مردانه وجود دارد؟ - روبُر

  3. اشتراک‌ها: نقص اندام را با لباس مناسب از دیدها مخفی نگه دارید! - روبُر

  4. اشتراک‌ها: آموزش اصلاح الگوی آماده و تغییر اندازه های الگو - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید