۲ روش رایج رسم الگوی خیاطی

۲ روش رایج رسم الگوی خیاطی در ایران

اگر تابحال خیاطی کرده باشید متوجه شده اید که در حوزه رسم الگوی خیاطی ۲ روش از سایر روش ها معروف تر است. البته برای رسم الگو در ایران روشهای دیگری هم هست که ما فقط به این ۲ مورد که عمومی تر است، اشاره می کنیم.

چرا باید الگو بکشیم؟

هر خیاط برای دوخت لباس نیاز به طرح و الگوی اولیه دارد همچنان که برای طراحی یک ساختمان نیاز به طرح و نقشه می باشد .االگوی بدن انسان سه بعدی است و برای رسم آن بر روی کاغذ که دو بعدی می باشد، نیاز بعه محاسبات پیچیده دارد. در این مقاله به ۲ روش معروف رسم الگوی خیاطی اشاره می شود.

استفاده از الگوی خیاطی برای خیاط مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از الگو باعث راحتی کار خیاط می شود و از هدر رفتن پارچه جلوگیری می شود.
  2. هنگامی که از الگو استفاده می شود، با توجه به محاسبات زیاد، کار دقیق تر به دست می آید.
  3. با الگوی خیاطی می توان مدل های مختلف الگو را روی کاغذ شبیه سازی کرد و بعد روی پارچه قرار داد.

نکته ی دیگری که باید در مورد مزایای استفاده از الگو به آن اشاره کنیم این است که استفاده از الگو باعث می شود که بتوانید لباس هایی با ظرافت و زیبا برای خود و اطرافیان خود بدوزید و همچنین به دلیل این که برخی از افراد امکان تهیه ی لباس آماده را ندارند می توانید با یادگیری اصول تولید الگو و کشیدن آن و استفاده از آن در کارهای خود درآمد بیشتری از خیاطی کسب کنید.

مانتو ساده

روش های مختلف رسم الگو

شاید تابحال اسامی رسم الگوهای خیاطی را شنیده باشید که بعضی از روش ها خیلی معروف هستند و برخی در بعضی آموزشگاه ها نامگذاری شده اند و تلفیق متدها می باشند.

الگوهای موجود بر اساس جداول استاندارد در کشورهای مختلف فرق می کند چون اندام انسان ها در قوم و قبیله بسته به شرایط جغرافیایی متفاوت است .

بعضی ها قد بلند هستند و برخی کوتاه قد

بعضی ها چهار شانه هستند و برخی اندامی ظریف دارند مانند مردمان چین و ژاپن که اندامی متفاوت با ما ایرانیان دارند.

روش های مختلف رسم الگو

  • گرلاوین
  • مولر
  • متریک
  • ترک
  • مزونی
  • تجاری
  • تلفیقی

 

نکته ی بعدی که باید در مورد استفاده از الگو به آن اشاره کرد این است که خیاطی روش های متفاوتی دارد که با توجه به محاسبات و ظرافت های مختلفی که در هر کدام از این روش ها وجود دارد الگوهای خیاطی که در هر کدام مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.

لازم به ذکر است که می توانید از هر روشی که بخواهید برای دوخت لباس های خود استفاده کنید زیرا اگر بتوانید الگو را بخوانید و آن را تشخیص دهید دیگر استفاده از روش های مختلف برای دوخت لباس برای تان فرقی نخواهد کرد.

روش های مختلف برش الگوی خیاطی یا به عبارتی روش های مختلف استفاده از الگو که جزو پر کاربردترین روش ها هستند عبارتند از:

 روش مولر

این روش رسم الگو  نسبت به روش های دیگری که در دنیای خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد، بهینه تر و پیشرفته تر است و باعث می شود که لباس دقیقا اندازه ی تن فرد باشد و دیگر نیازی به پرو نباشد.

تاریخچه مولر(لینک نوشته مولر)

https://www.roobor.ir/2021/11/22/mueller_tailor/

روش مولر از آلمان متولد شده است و یکی از روش هایی است که در مزون ها و شخصی دوزی های حرفه ای استفاده می شود. از این روش برای دوخت لباس های مجلسی، لباس عروس و .. استفاده نمود. این روش بسیار جذاب است ولی به علت محاسبات پیچیده، مورد بی مهری قرار می گیرد.

برای حل موضوع محاسبات پیچیده این روش، تیپم ما اپلیکیشنی تهیه نموده است که فرد بر روی گوشی نصب کرده و می تواند با وارد کردن دو اندازه دور سیته و قد کامل، سایر اندازه ها را بدست آورد.

(لینک اپلیکیشن)

https://www.roobor.ir/2021/11/20/roobor_apk/

البته جالب است بدانید که علت اقبال خیاطان و طراحان لباس ایرانی به این روش الگو کشی خیاطی، شباهت زیاد فرم بدن ایرانی‌ها با آلمانی‌ها است. البته مردم آلمان دارای استخوان‌بندی درشت‌تری هستند، اما ساختار الگوی لباس این دو کشور نزدیکی زیادی به هم دارد.

فراموش نکنید که برای داشتن الگویی کامل و دقیق نیاز به ابزارهایی مانند پیستوله، اشل، نوار چسب، کاغذ الگو، خط کش، ماشین حساب و قیچی دارید.

روش گرلاوین

یکی از روش های قدیمی رسم الگو در دنیای خیاطی “گرلاوین” است که در ایران هم طرفداران خاص خودش را دارد. تاریخچه این روش خیلی مشخص نیست ولی شواهد حاکی از آن است که از کشور فرانسه باشد.

این روش بسیار  روشن و منطقی است در این روش استدلال و محاسبه بیشتر اهمیت دارد تا حافظه. با استفاده از فرمولهای اساسی این روش هر علاقه مندی می تواند کلیه لباس های زنانه را از زیرپوش گرفته تا انواع و اقسام اللباس های رو با مدلهای زیبای گوناگون تهیه کند.هر کسی با آشنایی به اصول صحیح خیاطی و پیروی از یک روش منطقی لباسی برای خود و سایرین تهبه کند که از هر حیث برازنده او و دیگران باشد.

برای رسم الگوی بالاتنه زنانه سایت های زیر را دنبال کنید.

https://rochi.ir/mag/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%AF%D8%B1%D9%84%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%86/

https://vadiye.com/tutorial/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%D8%B3%D9%85-

رسم الگو

%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%86%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87/

روش تجاری

در روش تجاری که با تلفیق روشهای گفته شده و اندام ایرانی می باشد، الگوها به صورت سایز بندی ارایه می شود که سایت روبُر در الگوهای آماده از جدول استاندارد اندازه ها استفاده کرده  و الگوها را سایز بندی آماده ارایه کرده است .

این روش بیشتر برای سالن های تولید و در تیراژ بالا کاربرد دارد و هرچند برای شخص هم می شود استفاده کرد اما باید با اندازه های شخص تطبیق داده شود.

الگوهای سایز بندی در سایت روبُر با جای درز می باشد فقط کافیه الگوها را روی پارچه قرار بدهید و برش کنید.

 

لینک الگوهای آماده روبُر (سایزبندی)

 

https://www.roobor.ir/home/%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d8%b7%db%8c/

فروشگاه الگوهای آماده خیاطی

 

روش سایز بندی که یکی دیگر از روش های استفاده از الگوهای خیاطی است برای افراد مبتدی در زمینه ی خیاطی یا افرادی که در زمینه ی خیاطی هیچ تجربه ای ندارند بسیار مناسب است، اما مشکلی که دارد این است که این روش تنها برای سایزهای خاصی کاربردی است.

لینک سفارش الگوی شخصی با اندازه شخص (سفارشی)

https://www.roobor.ir/home/personal_pattern_design/

 

کدام روش را انتخاب کنم؟

سلیقه یکی از چیزهایی است که در خیاطی و هر موضوع دیگری کاربرد دارد و هر فردی با توجه به سلیقه خود متد و روشی رابرای خیاطی انتخاب می کند. یکی لباس جذب دوست دارد و یکی گشاد یکی آستین پفی دوست دارد و دیگری آستین صاف و ساده و …

بنابراین رسم الگو دقیقا چیزی شبیه به آشپزی است که طعم غذا های مختلف در خانه ها و رستوران های متفاوت با هم فرق می کنند. بعضی به علت مواد اولیه و برخی به علت روش پخت  است. در خیاطی هم همین موضوع صدق می کند.

حتی ممکن است شما به روشی در خیاطی رسده باشید که روش منحصر به فرد شماست و به آن ایمان دارد و در هیچ جای دیگر هم ثبت نشده باشد، بنابراین با همان روش پیش بروید و ایمان داشته باشید زیرا

روش های موجود رسم الگو در دنیا هم به این صورت بوده اند ابتدا با سعی و خطا و سپس در آموزشگاه ها تدریس شده اند و معروف گشته اند.

مورد بعدی اینکه افراد از لحاظ حوصله و ذهن متفاوت هستند، برخی حوصله محاسبات پیچیده را ندارند که به آنها روش مولر پیشنهاد نمی شود. برخی الگوهای ساده تر را می پسندند که روش گرلاوین پیشنهاد می شود. برخی الگوی راحت و گشادتر می پسندند که همان گرلاوین را باید انتخاب کنند و برخی لباس های مجلسی و جذب را می پسندند که باید زمان آموزش و محاسبات پیچیده روش مولر را در نظر بگیرند اما خروجی زیبایی از کار در می آید.

اما به افراد مبتدی و کسانی که حوصله کلاس های خیاطی و آموزش را ندارند، اما دوست دارند برای خودشان خیاطی کنند و لباس بدوزند و لذت ببرند الگوهای آماده روبُر را توصیه می کنیم هم به قیمت مناسب و هم با حداقل درز با متد عالی تهیه شده که افراد مبتدی هم به راحتی با کمترین دانش دوخت و دوز می توانند از آن ها استفاده کنند.

آزادی در رسم الگو

جمع بندی

در این مطلب به دو روش مرسوم رسم الگوی خیاطی در ایران اشاره شده است و مزایا و معایب هر کدام صورت خلاصه مطرح شده است.

مطرح شد که با روش مولر می‌توانید به الگویی کامل و ممتاز دست بیابید اما باید حوصله و دقت زیادی در ترسیم الگو داشته باشید.

الگوی گرلاوین نیز روشی ساده تر از مولر می باشد که  در کنار سادگی نسبی، الگویی متناسب برای لباسی خوش‌فرم به شما ارائه می‌دهد اما پرو نیاز خواهد داشت.

و اگر شما جزء آن دسته از کسانی هستید که با خیاطی و الگو کشی آشنایی کمی دارید یا خیاط حرفه ای هستید و وقت رسم الگو را ندارید یا تولید کننده ای هستنید که امکانات نرم افزار رسم الگو و چیدمان ندارید بهتر است با روبُر همراه باشید . ما همیشه همراه شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید