بزرگترین رویدادهای مد و فشن جهان در کدام کشور برگزار می شود؟

رویدادهای مد و فشن

هفته مد چیست؟

هفته مد یکی از بزرگترین رویدادهای مد و فشن است که طراحان برندها و خانه‌های مد مطرح طراحی‌های جدید خود برای فصل بعد در آن به نمایش می‌گذارند و همچنین ترندهای سال بعد معرفی می‌شود.

در فرانسه از دیرباز به آن “défilés de mode” گفته می‌شود که به معنی رژه مد است. این رژه هرساله دو بار و به ترتیب در چهار پایتخت بزرگ مد که معروف به Four Big است برگزار می‌شود. به این صورت که در ماه‌های فوریه و مارس کالکشن‌های پاییز و زمستان و ماه سپتامبر و اکتبر کالکشن‌های بهار و تابستان رونمایی می‌شود. تاریخ برگزاری هفته مد پاریس که آخرین شهر است معمولا از اواخر ماه سپتامبر است که تا اوایل ماه اکتبر ادامه دارد.

کشورهای برگزار کننده رویدادهای مد و فشن

در حال حاضر کشورهای مختلفی تلاش می‌کنند تا رویدادهایی در زمینه مد و فشن برگزار کنند.
امروزه طراحان مد، برندهای مد و فشن و استایلست‌ها به عنوان مهم‌ترین گروه‌ها در زمینه طراحی و برگزاری رویدادهای مد و فشن فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها و افراد، مجموعه‌ای از لباس‌ها، لوازم همراه و اکسسوری‌ها زینتی و مواردی مانند این‌ها را در رویدادهای مد به نمایش می‌گذارند.

همچنین این نوع نمایش باعث می‌شود که نوع مد لباس‌ها و اکسسوری‌ها برای ماه‌های آینده نیز تا حدودی مشخص شود. به عبارتی این مدل رویدادها شبیه به یک دستورالعمل هستند که نوع مد آینده را تعیین می‌کنند.

نیویورک

نیویورک پایتخت مد در آمریکای شمالی است. در این شهر خوش‌رنگ و پر زرق و برق، طراحان به‌نامی همچون بتسی جانسون، کلیون کلاین، درک لام، آیزاک میزراهی، فیلیپ لیم شروع به کار کرده‌اند و این شهر جایی است که در آن خلاق‌ترین طراحان دنیا همچون رالف لورن، کنت کول، کیت اسپید، مارک جیکوبز و… خانه‌ها مد خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

در این شهر بیش از ۵ هزار سازه برای برگزاری رویدادهای مهم در مد و زیبایی وجود دارد. مدلینگ و آموزش برترین مدل‌های زیبایی جهان در این شهر بازار داغی دارند و هر سال بیش از ۷۵ نمایشگاه در رابطه با صنعت مدلینگ در این شهر برگزار می‌شود.

هفته مد نیویورک که با عنوان هفته مد مرسدس بنز نیز در جهان معرفی می‌شود، در هر دو نیمه‌ی سال برگزار می‌شود. فوریه و سپتامبر نیویورک حال‎‌وهوای دیگری دارد و زیباترین و خلاقانه‌ترین طرح‌های پوشاک مختص بهار و تابستان و همچنین پاییز و زمستان، در این ماه‌ها روی سکوها به نمایش درمی‌آیند.

مراسم MET Gala نیز در حال حاضر شهرت بسیار زیادی دارد و تقریبا برای بسیاری از ما آشنا است. داستان فرش قرمز و لباس‌های زیبایی که افراد مشهور تن می‌کنند و عکاسان از آن‌ها عکس می‌گیرند. این رویداد پرزرق و برق و نمادین به عنوان Met Ball هم شناخته می‌شود. همچنین این جشن هرسال برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به نفع موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می‌شود.

لندن

یکی از مهمترین رویدادهای مد و فشن که در بین ۴ هفته مد جهانی قرار دارد، هفته مد و فشن لندن است. این رویداد نیز در سال ۱۹۳۸ فعالیت خود را آغاز کرد و کم‌کم به شهرت و توان بالایی در ارائه و طراحی مد رسید.نمادهای مد انگلیسی را می‌توان در افراد مشهوری مانند پرنسس دایانا، نائومی کمپبل و کیت ماس جستجو کرد.

همچنین امروزه نیز این رویداد صنعت مد و فشن تلاش می‌کند که استعدادهای جدید در این زمینه را کشف کند و طراحی‌های خاص و منحصر به فردی ارائه کند.

نفوذ مد لندن در جهان، از دوران الیزابت آغاز شده است و در زمان کنونی نیز دیدن یقه‌های بزرگ الیزابتی با الگوی گرد و پر چین، چیز عجیبی نیست. سبک طرح‌های خاص مد لندن، از قرن شانزدهم تا امروز مسیری طولانی را طی کرده است و شهرت صنعت مد در لندن بیشتر به دلیل قدرت بروز خلاقیت، توجه به سلیقه روز و همچنین پایبندی به ترکیبی از شاخصه‌های مد در سراسر جهان است.

لندن سرزمین بسیاری از نام‌های شناخته‌شده و قدرتمند در دنیای مد همچون استلا مک‌کارتنی، بربری، تمپرلی، ویوین وست‌وود و الکساندر مک‌کوئین است. این شهر میزبان هفته‌ی مد است و هفته‌ی مد لندن فرصتی ناب برای طراحان، مجله‌های مشهور فشن، سرمایه‌گذاران و سایر علاقمندان به صنعت مد است.

صنعت مد بریتانیا در حدود ۸۰۰ هزار شغل فعال را پشتیبانی می‌کند و این صنعت از حرفه‌های درآمدزا در لندن محسوب می‌شود. فوریه و سپتامبر زمان برگزاری فشن ویک، جذاب‌ترین رویداد دنیای زیبایی در لندن است.

پاریس

پاریس از زیباترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و می‌توان آن را پایتخت مد دانست. این شهر به‌عنوان مقصد نهایی برترین مدل‌های حرفه‌ای دنیا معرفی می‌شود و مشهورترین خانه‌های مد در این شهر

واقع شده‌اند. پاریس قلب تپنده‌ی رویدادهای مهم مد و زیبایی است و هفته‌ی مد از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. غوغایی وصف‌نشدنی در زمان برگزاری فشن ویک در این شهر برپا می‌شود و دوربین رسانه‌ها زیبایی‌های این هفته‌ی طلایی را در پاریس ثبت می‌کنند.

پاریس با عنوان «نیویورک اروپا» شناخته می‌شود و مانند همتای خود در آمریکا، فعالیت‌های مورد انتظار کمپین‌های بین‌المللی صنعت زیبایی و آرایشی را پیش‌بینی می‌کند و فعالیت در صنعت مدلینگ، از سرمایه‌گذاری‌های اصلی و پر سود در این شهر محسوب می‌شد. هفته‌ی مد پاریس دو بار در سال برگزار می‌شود و خلاقانه‌ترین پوشاک طراحی‌شده به دست طراحان به‌نام پاریس را برای روزهای گرم و سرد سال به جهان معرفی‌کند.

هرسال در ماه‌های فوریه و سپتامبر از بزرگ‌ترین برندهای جهان کمک می‌گیرد. برندهایی مانند Chanel، Christian Dior، Louis Vuitton، Nina Ricci، Valentino در این رویداد شرکت می‌کنند. علاوه بر آن رویداد صنعت مد و فشن پاریس به دلیل نمایش صنایع دستی زیبا نیز مشهور است.

در این زمینه نیز هفته مد پاریس برای نشان دادن علاقه فرانسه و شهر پاریس به رویداد صنعت مد و فشن برگزار می‌شود. این رویداد که هرسال در ماه‌های فوریه و سپتامبر در پاریس نمایش داده می‌شود، از بزرگ‌ترین برندهای جهان کمک می‌گیرد. برندهایی مانند Chanel، Christian Dior، Louis Vuitton، Nina Ricci، Valentino در این رویداد شرکت می‌کنند. علاوه بر آن رویداد صنعت مد و فشن پاریس به دلیل نمایش صنایع دستی زیبا نیز مشهور است.

ایتالیا

رویداد معروف ایتالیایی Pitti Immagine Uomo را حتما شنیده اید. در این رویداد صنعت مد و فشن لباس‌های مردانه و اکسسوری‌های همراه مردانه ارائه می‌شود. هرساله طراحان بین‌المللی بزرگ در این رویداد جمع می‌شوند و آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

در عین حال رویداد ایتالیایی Pitti Immagine Uomo به عنوان مرجعی برای خرید لباس‌ها و لوازم جانبی مردانه در جهان شناخته می‌شود. این رویداد نیز در سال ۱۹۵۰ کار خود را آغاز کرده و خیاطان صنعتگر فلورانسی به عنوان پیشگامان این رویداد شناخته می‌شوند. اما حالا تبدیل به خانه شو و مد شده و حتی در زمینه طراحی و ارائه لباس‌های زنانه نیز فعالیت می‌کند.

Pitti Immagine Uomo یک رویداد دو ساله در صنعت مد و فشن است که در ژانویه و سپتامبر هر سال در فلورانس ایتالیا برگزار می شود. این رویداد آخرین روند مد برای بهار و تابستان و همچنین پاییز و زمستان را به ترتیب نشان می دهد ، مارک های ایتالیایی و مارک های دیگر از سراسر جهان را به نمایش می گذارد. علاوه بر مارک های شناخته شده ، می توانید نمایشگاهی از مارک های آینده و همچنین مشاهده کنید. طراحان علاوه بر بیش از ۳۵ کشور مختلف از فلورانس هستند.

توکیو

کشورهای آسیای شرقی خیلی دیر به رویدادهای مد و فشن ملحق شدند، اما جالب است که خیلی زود و به سرعت توانستند شایستگی خود را در این زمینه ثابت کنند و در کانون توجه قرار بگیرند.

ازجمله این رویدادها می‌توان به هفته مد توکیو اشاره کرد که در حال حاضر با سرعت گام‌های موفقیت را طی می‌کند و در مرکز توجه قرار دارد.
این رویداد به میزبانی هفته مد ژاپن برگزار می‌شود و در آن بهترین لباس‌های خیابانی، لباس‌های مجلل و لباس‌های محلی ژاپنی به نمایش گذاشته می‌شود.

البته این رویداد صنعت مد و فشن هم در طول حیات خود با چالش‌های مختلفی روبرو شده، اما توانسته همه آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد و به شرایط کنونی برسد.


در عین حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این رویداد با رنگ‌های غالب شرقی مدیریت می‌شود. همچنین دو بار در سال در ماه‌های مارس و اکتبر برگزار می‌شود از سال ۲۰۰۵ تا به امروز توانسته رشد چشمگیری را تجربه کند. به همین دلیل الان در رده پنجم جهان رویداد صنعت مد و فشن قرار دارد.

نکته جالب!!!

جالب است بدانید که رویداد صنعت مد و فشن اولین بار در سال ۱۹۴۸ برگزار شد و به‌طور ویژه و انحصاری در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای موزه متمرکز بود. اما به مرور زمان و با وارد شدن به سال ۱۹۷۰، افراد مشهوری مانند دیانا وریلند، سردبیر Vogue Infamous وارد این عرصه شدند و تغییراتی در روند آن ایجاد کردند.

اما در ۱۹۹۵ زمانی که مت گالا توسط آنا وینتور تصاحب شد، تغییرات بزرگی در این رویداد اتفاق افتاد و تقریبا شکل و نحوه کار آن را تغییر داد. وینتور در سال ۱۹۸۸ نیز سردبیر Vogue شده بود و علاقه زیادی به مد داشت. در عین حال دانستن این موضوع نیز جالب است که بسیاری از افراد مشهور در زمینه مد، با ظاهر شدن در این رویدادها، به سرعت سر از مجلات مد درمی‌آورند و شهرتی بیشتر برای خودشان دست و پا می‌کنند.

در پایان

درباره برگزارکننده های رویدادهای مد و فشن در دنیا پرداختیم، اگرچه این نوع رویداد در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود؛ اما همه آن‌ها به شهرت و محبوبیت زیادی نرسیدند. اما موارد ذکرشده در دسته مهم‌ترین‌ رویدادهای مد و فشن قرار دارند و هرساله طراحان مد و علاقه‌مندان به این صنعت تلاش می‌کنند که خودشان را به یکی از این رویدادها برسانند و از نزدیک شاهد لباس‌ها و اکسسوری‌های جدید و به‌روز باشند.

منبع

1 دیدگاه برای “بزرگترین رویدادهای مد و فشن جهان در کدام کشور برگزار می شود؟

  1. اشتراک‌ها: تولید محتوا در حوزه فروش پوشاک و خیاطی آنلاین - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید