الگوی آماده لباس و هر آنچه که باید در مورد تغییر اندازه های الگو و سایزبندی بدانید

الگوی آماده لباس

مقدمه

استفاده از الگوی آماده لباس در چند سال گذشته خصوصا با فراگیر شدن تکنولوژی اینترنت به شدت رایج شده است. استقبال از این روش خیاطی به قدری پر استقبال بود که حتی بسیاری از خیاط های حرفه ای هم از الگوی آماده لباس استفاده می کنند. چرا که استفاده از این الگوها بهترین و راحت ترین روش خیاطی می باشند.

اغلب افرادی که در زمینه خیاطی مشغول به فعالیت هستند می دانند که کشیدن الگوی اختصاصی، سخت ترین و مهمترین مرحله خیاطی است. همچنین بسیاری از افراد با کشیدن الگو مشکل دارند. به همین دلیل الگوی آماده لباس کار این افراد را آسان تر کرده است. انتخاب یک الگوی مناسب به این افراد کمک می کند بیشترین مسیر خیاطی را طی کنند.

 تنها مشکل این الگو تغییر اندازه ها است. طبیعتا تمام افراد سایز و اندازه یکسانی ندارند. لذا یافتن یک الگوی آماده لباس که کاملا مناسب سایز فرد باشد کار بسیار سختی است. این موضوع سبب شد کاربران به دنبال راهکارهایی برای شخصی سازی الگوهای آماده باشند.

در این راستا باید بگوییم روش های مختلفی برای تغییر اندازه های الگوی لباس آماده یا همان شخصی سازی الگوهای آماده وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

هر آنچه که باید در مورد تغییر اندازه های الگوی آماده لباس بدانید
هر آنچه که باید در مورد تغییر اندازه های الگوی آماده لباس بدانید

آموزش نحوه تغییر اندازه های الگوی آماده لباس

یکی از راحت ترین راهکارها برای شخصی سازی الگوهای آماده بزرگ یا کوچک کردن الگوی آماده است که به این روش گرادینگ الگو می گویند. البته گرادینگ الگو به سه روش برش دادن، انتقال الگو و گرادینگ کامپیوتری انجام می گیرد. اگر بخواهیم به زبان ساده روش گرادینگ الگو را توضیح دهیم باید بگوییم وقتی تمام تکه های یک الگو را برش و از هم دور کنید الگوی شما بزرگ می شود.

به این راهکار گرادینگ برش می گویند. شکل زیر نمونه ای از گسترش دادن به روش گرادینگ برش می باشد. این روش گرادینگ الگو نسبت به و روش دیگر آسان تر می باشد.

تغییر اندازه های الگوی آماده لباس
تغییر اندازه های الگوی آماده لباس

به همان ترتیب اگر کمی تکه های الگو را روی هم قرار دهید سایز یا اندازه الگو کوچکتر می شود. البته کاربران در حین بزرگ یا کوچک کردن الگوی آماده لباس باید به میزان چاقی، لاغری و قد خود توجه کنند. به عنوان مثال باید دقت کنند الگوی مد نظر از نظر قد با آن ها متفاوت است یا سایز. برای شخصی سازی الگوهای آماده از طریق گرادینگ برش به ابزار خاصی لازم نیست. قیچی، مداد، نوارچسب و خط کش تنها وسایل مورد نیاز برای این روش تغییر اندازه ها می باشد.

گرادینگ به روش انتقال کامپیوتری

در روش گرادینگ الگو به روش انتقال الگو برای افزایش سایز از جابجایی قطعات الگو بهره گرفته می شود. به این صورت که قطعات الگو را بر اساس فواصل مد نظر به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت می دهند و طرح کلی را مجددا می کشند.

گرادینگ کامپیوتری یک روش سریع برای تغییر اندازه ها است. اما نیاز به سرمایه دارد. چرا که برای کشیدن آن باید نرم افزارهای تخصص تهیه کرد. به همین دلیل معمولا تولیدکننده های بزرگ از این روش استفاده می کنند. با این نرم افزارها می توان به راحتی الگوهای آماده را تغییر و کوچک و بزرگ کرد.

حال این سوال به وجود می آید که چه مقدار الگو را کاهش یا افزایش دهیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

چه مقدار به الگوی آماده لباس اضافه کنیم؟

برای اینکه بدانید چه مقدار باید به الگوهای آماده اضافه یا کم کنید اندازه خود را بگیرید سپس این اندازه را با جدول استاندارد سایز مطابقت دهید تا متوجه شوید سایز شما چقدر است. به عنوان مثال اگر متوجه شدید سایز بالاتنه شما ۳۸ است اما سایز بالاتنه الگوی آماده ۳۶ است باید به الگوی خود ۱ سانتیمتر اضافه کنید. حال چرا یک سانتیمتر؟

بسیاری از افراد فکر می کنند باید ۴ سانتیمتر به الگو اضافه کرد. اما از آنجایی که الگوی بالاتنه یک چهارم بدن را پوشش می دهد پس ۴ تبدیل به ۱ سانتیمتر می شود. در زیر جدول سایز را مشاهده می کنید که بر اساس آن می توانید سایز خود را بشناسید.

اصول تغییر اندازه های الگوی آماده لباس
اصول تغییر اندازه های الگوی آماده لباس

لازم به ذکر است بدانید بیشترین مقداری که می توانید به الگوی آماده لباس اضافه و آن را شخصی سازی کنید ۴ سانتیمتر است. حتی در جدول سایز نیز فقط ۴ سانتیمتر در هر سایز تفاوت وجود دارد. ولی اگر سایز فرد بیشتر از این مقدار از سایز الگوی آماده بزرگتر بود الگوی جدیدی طراحی کنید.

با این احتساب می توان نتیجه گرفت وقتی ۱ سانتیمتر به الگو اضافه شود یعنی الگوی بالاتنه ۴ سانتیمتر افزایش یافته است. این ۱ سانتیمتر اضافه باید بین هر سه برش عمودی الگو تقسیم شود. از آنجایی که نمی توان ۱ را به سه تقسیم کرد آن را به ۴ تقسیم می کنند. عدد به دست آمده حد فاصل نزدیک ترین دو برش عمودی به مرکز جلو یا پشت می باشد. یعنی مقدار هر کدام از آن ها یک چهارم است.

سپس مقدار باقی مانده را که یک چهارم + یک چهارم = یک دوم می باشد را به نزدیک ‌ترین درز جانبی یا همان آخرین برش عمودی اضافه کنید.

چه مقدار به قد الگو اضافه کنیم؟

از آنجایی که بزرگسالان بیشتر عریض می شوند و افزایش قد کمتری دارند معمولا برای افزایش سایز قدی مقدار ۵ سانتیمتر به الگوی آماده افزوده می شود. این مقدار برای فاصله های اضافی بالا و بیرون کافی است. اگر می خواهید بدانید گرادینگ کردنتان به درستی انجام گرفته می توانید به گوشه های الگو نگاه کنید و چک کنید که آیا می توان از طریق آن ها یک خط راست کشید یا خیر. زمانی افزایش قد الگوی آماده به درستی انجام شده که شما بتوانید به مانند شکل زیر از گوشه ها یک خط راست روی بالاتنه بکشید. 

چگونگی تغییر اندازه های الگوی آماده لباس
چگونگی تغییر اندازه های الگوی آماده لباس

البته باید یادآوری کنیم زمانی می توانید گوشه های الگو را چک کنید که چند الگوی هم تراز داشته باشید. مثلا سایزهای دختران از ۱۴-۶ سال. مانند شکل زیر.

تغییر اندازه الگوی آماده لباس
تغییر اندازه الگوی آماده لباس

تغییر اندازه الگوی آماده لباس

هر گروه بندی سنی سایز مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل به هیچ وجه نمی توان الگوی یک نوزاد را افزایش داد و به الگوی یک کودک تبدیل کرد. به همین ترتیب نمی توان الگوی یک زن لاغر و ریزاندام را برای یک دختر معمولی استفاده نمود.

مقالات جذاب:

رویدادهای مد و فشن در دنیا

اندازه های استاندارد کودکان

جدول آزادی برای الگو در روش مولر

و کلی مطالب جذاب دیگر

در بخش “خواندنی های جذاب

دیدگاهتان را بنویسید