برند لویی ویتون و داستان های صاحب کسب و کار

برند لویی ویتون

برند لویی ویتون (به فرانسوی: Louis Vuitton) که به اختصار ال‌وی نیز خوانده می‌شود، شرکت کالای لوکس و خانه مد فرانسوی است، که در سال ۱۸۵۴ توسط طراح فرانسوی لویی ویتون تأسیس شد.

این شرکت طیف وسیعی از کالاهای لوکس را تولید و ارائه می‌نماید، این محصولات شامل: کالاهای چرمی، لباس‌های آماده، کفش، ساعت، طلا و جواهر، لوازم جانبی، عینک آفتابی، انواع کیف و چمدان، نوشت‌افزار و کتاب می‌باشند.

شرکت لویی ویتون، برای شش سال متوالی (۲۰۰۶–۲۰۱۲) به عنوان با ارزش‌ترین نام تجاری در زمینه کالاهای لوکس در جهان شناخته شده‌است.

داستان زندگی لویی ویتون پسر نجار

لویی ویتون در سال ۱۸۲۱ میلادی در روستایی به نام آنچای در فرانسه به دنیا آمد. پدر و مادر به حرفه‌های معمولی کشاورزی و دوخت کلاه مشغول بودند. لویی هنوز ۱۰ سال سن داشت که مادرش را از دست داد و اتفاقات مختلفی پیش آمد تا آغاز تلاش و سختی‌های زیادی برای او باشد.


لویی ویتون در ۱۴ سالگی خانه را برای همیشه ترک کرد و چمدان‌ها را برای شروع روزهایی نو و سرنوشتی تازه بست. حتی جالب است بدانید که او مسیری حدود ۵۰۰ کیلومتر را پیاده طی کرد تا خودش را به شهر زیبا و رویایی پاریس برساند. حالا لویی ۱۶ سال سن داشت و زندگی شکل و نمایی تازه به او نشان می‌داد.

پاریس در آن برهه زمانی در حال صنعتی شدن بود و مردم با استفاده از قطار به شهرهای مختلف سفر می‌کردند. این موضوع باعث شده بود که همه مردم علاقه زیادی به داشتن کیف و چمدان‌های بزرگ داشته باشند تا با استفاده از آن‌ها وسایل مختلف سفر را حمل کنند. همین موضوع به ظاهر ساده و معمولی جرقه‌ای از افکار روشن را در ذهن لویی آتش زد تا دست به کار حرفه جدید خود شود.


البته لویی ویتون تا سم ۱۷ سالگی در زمینه بسته‌بندی و جعبه سازی فعالیت می‌کرد و برای مدتی هم به استخدام همسر ناپلئون سوم درآمد تا در زمینه ساخت جعبه برای لباس‌های سلطنتی همسر امپراتور و جواهرات و اکسسوری‌های گران‌قیمت او کار کند. همین مسئله نیز آغازی خوشایند برای پیشرفت لویی در کسب و کارش شد.

لویی با ساختن چمدان، کیف، ساک سفری و وسایل مورد نیاز مسافرت، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. در آن زمان، تنها اشخاص بسیار ثروتمند جامعه توانایی مالی رفتن به سفر در تعطیلات را داشتند.

بعد از اینکه لویی به خدمت همسر امپراتور درآمد، تحت آموزش فردی به نام مسیو مارشال قرار گرفت. به همین دلیل توانست در مدت کمی مغازه خودش را راه‌اندازی کند و در زمینه بسته‌بندی فعالیتش را آغاز کند. حتی جالب است بدانید که او نام مغازه خودش را «بسته‌بندی شکننده‌ترین اشیای شما به شکلی کاملا ایمن» گذاشت. حالا او تبدیل به یک متخصص در بسته‌بندی به روش‌های مختلف شده بود و مردم علاقه زیادی به حرفه او و روش‌های منحصر به فردش داشتند.

این شرکت بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۰ میلادی، شکل و مدل چرم خود را در تمامی محصولاتش از کیف پول‌های کوچک، تا چمدان‌های بزرگ استفاده نمود، اما برای توسعه تولید، در سال ۱۹۵۹ جنس چرم استفاده شده در محصولاتش را قدری نرم‌تر کرد، تا استفاده از کیف پول‌ها و کیف‌های دستی، آسان‌تر شود.

شراکت خوب!!

سال ۱۹۸۷، سال به وجود آمدن L&MH بود. در این سال برند لویی ویتون و ۲ شرکت دیگر برای تولید کالاهای مرغوب لوکس با هم ادغام شدند. در سال ۱۹۸۸ و پس از این ادغام، سود حاصل از شرکت لویی ویتون معادل ۴۹٪ درصد، بیشتر از سال قبل گزارش شد.

با ورود به دهه ۱۹۹۰ ایو کارسل به عنوان مدیر ال‌وی منصوب شد و در سال ۱۹۹۲ اولین فروشگاه این برند در چین؛ در پالاس هتل شهر پکن افتتاح شد.

در سال ۱۹۹۷، لویی ویتون اولین کلکسیون نوشت‌افزارش را معرفی کرد. در سال ۱۹۸۸ این شرکت، مارک جیکوبز را به عنوان مدیر هنری شرکت قرار داد.

در سال ۲۰۰۴، لویی ویتون یکصد و پنجاهمین سال تأسیس خود را جشن گرفت. در همین سال فروشگاه‌هایی در نیویورک، سائوپائولو، ژوهانسبورگ و شانگهای افتتاح شدند.

اولین نوآوری و ابتکار عملی که لویی در زمینه بسته‌بندی از خود نشان داد، ساخت چمدان‌هایی با طرح و ابعاد دایره شکل بود. این موضوع کمک می‌کرد که آب روی چمدان و دور آن جمع نشود و لباس‌های مسافران نیز خیس نشود. البته این ویژگی اگرچه خوب بود، اما باعث می‌شود که لباس‌ها فضای زیادی بگیرند و چمدان آن‌طور که باید مفید نباشد.
به همین دلیل لویی بعد از مدتی چمدان دیگری طراحی کرد که شکلی مکعبی داشت. این چمدان در کنار اینکه مانع خیس شدن لباس و ورود آب می‌شد، فضای زیادی در اختیار افراد قرار می‌داد تا لباس‌های زیادی در آن قرار دهند. علاوه بر آن چمدان از چرم ساخته شده و کاملا ضد آب بود.

برند لویی ویتون
برند لویی ویتون

اولین نوآوری و ابتکار عملی که لویی در زمینه بسته‌بندی از خود نشان داد، ساخت چمدان‌هایی با طرح و ابعاد دایره شکل بود. این موضوع کمک می‌کرد که آب روی چمدان و دور آن جمع نشود و لباس‌های مسافران نیز خیس نشود. البته این ویژگی اگرچه خوب بود، اما باعث می‌شود که لباس‌ها فضای زیادی بگیرند و چمدان آن‌طور که باید مفید نباشد.
به همین دلیل لویی بعد از مدتی چمدان دیگری طراحی کرد که شکلی مکعبی داشت. این چمدان در کنار اینکه مانع خیس شدن لباس و ورود آب می‌شد، فضای زیادی در اختیار افراد قرار می‌داد تا لباس‌های زیادی در آن قرار دهند. علاوه بر آن چمدان از چرم ساخته شده و کاملا ضد آب بود.

اگرچه لویی ویتون در حال پیشرفتت در کار خودش بود و در همین مدت توانسته بود به محبوبیت، شهرت و پول خوبی دست پیدا کند؛ اما اتفاقات تلخ با نمایی جدید به او هجوم آوردند. داستان از این قرار است که لویی هرروز طرح‌ها و ابتکارات جدیدی از خود نشان می‌داد و ساخته‌های هنری دست خود را در مغازه و در معرض دید و نمایش به مشتریان می‌گذاشت. اما افراد زیادی آثار هنری او را به سرقت می‌بردند یا طرح‌های او را جعل و کپی می‌کردند. این موضع نیز باعث می‌شد که رقبای بیشتری داشته باشد و زیان زیادی از این مسیر متحمل شود.


البته همه داستان مربوط به سرقت هنری و جعل طرح‌های لویی نبود. متاسفانه بعد از مدتی جنگی بزرگ بین دولت فرانسه و پروس اتفاق افتاد و ارتش دشمن در پی حمله به پاریس، گالری لویی ویتون را کاملا تخریب کرد و بعد آتش زد.
لویی باوجود اینکه تمام این اتفاقات ناگوار را از نزدیک لمس می‌کرد، به هیچ وجه ناامید نشد و دوباره تلاش خود را برای بهبود کسب و کار و برتر نشان دادن برند خود انجام می‌داد. حتی بعد از مدتی توانست تجارت و کسب و کار خود را گسترش دهد و بهتر از قبل ظاهر شود.

روش های بازاریابی برند لویی ویتون

لویی ویتون از تکنیک‌های بازاریابی انبوه، مثل حمایت افراد مشهور و اسپانسری مناسبت های ورزشی، سود می‌برد. این کمپین جهانی تبلیغات چاپی و بیلبوردهای تبلیغاتی ویتون؛ از سال ۲۰۰۳ آغاز شده‌است و در آن، بازیگران سینما، خوانندگان و افراد مشهور شرکت نموده و به اجرای تبلیغات می‌پردازند و هدف کلی این کمپین، حمایت از برند لویی ویتون اعلام شده‌است.

معروف‌ترین حامیان لویی ویتون در این کمپین؛ افراد بسیار مشهوری بودند: اسکارلت جوهانسون، جنیفر لوپز، کانیه وست، آنجلینا جولی، شان کانری، هایدن کریستنسن، اشتفی گراف، سلنا گومز، کاترین دنو و مدونا.

او در تاریخ ۲ اوت ۲۰۰۷ ، در کمپین تبلیغاتی خود، از میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی استفاده نمود!

درآمد برند لویی ویتون

برند لویی ویتون از جمله باارزش‌ترین برندهای دنیاست .بر اساس مطالعات میلوارد براون در سال ۲۰۰۹، لویی ویتون، بیست و نهمین برند باارزش دنیا، پس از ژیلت و پیش از ولز فارگو محسوب می‌شد.

در سال ۲۰۱۲ برای ششمین سال پیاپی، در فهرست منتشر شده توسط میلوارد؛ لویی ویتون با ارزشی معادل ۲۴٫۳ میلیارد دلار، قدرتمندترین برند در زمینه کالاهای لوکس معرفی شده‌است.

بزرگترین فروشگاه لویی ویتون، در لندن مستقر می‌باشد. لویی ویتون در سال ۲۰۱۲ میلادی سیزده کارگاه تولیدی، یک مرکز حمل و نقل بین‌المللی، بیش از ۲۰۰ بوتیک انحصاری در ۶۵ کشور و بیش از ۱۳ هزار کارمند داشته و درآمدی بالغ بر ۲۵٫۹ میلیارد دلار کسب نمود. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۳ به ۲۸٫۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ به ۳۴٫۹۱ میلیارد دلار افزایش یافته‌است. شمار کارکنان لویی ویتون هم‌اکنون بیش از ۱۲۱٫۲۸۹ نفر می‌باشد.

دفتر مرکزی آن در خیابان شانزلیزه پاریس قرار دارد، در زمینه تولید محصولات مرتبط با مد شامل پوشاک، محصولات چرمی و کیف‌های لوکس، ساعت، جواهرات، اکسسوری‌ها، عینک‌های آفتابی، صندوق سفر و کتاب فعالیت می‌کند.



موفقیت برند لویی ویتون؟؟


خب زمانی که یک حرفه و کسب و کار جدید فعالیت خود را آغاز می‌کند، هیچ کس نمی‌تواند نهایت کار او را حدس بزند. البته در مسیر فعالیت نیز، ناامیدی‌ها و موانع زیادی نیز وجود دارند که ممکن است جلوی رشد و موفقیت یک کارآفرینی و کسب و کار جدید را بگیرد.

لویی ویتون نیز با این مشکلات روبرو بود و تمام مسیری که تا به امروز طی کرده، کاملا هموار نبوده است. در حال حاضر و بعد از تلاش بسیار زیاد، برند لویی ویتون دارای ارزش بسیار زادی در حوزه مد و فشن است. امروز این برند ارزشی بالای ۵۰ میلیارد دلار دارد و تقریبا در ۵۰ کشور دنیا به فعالیت مشغول است. اما چرا لویی ویتون موفق شد؟

خلاقیت و کیفیت!!


اولین دلیلی که در موفقیت این برند موثر بود، کیفیت بسیار مطلوبی بود که لویی ویتون در مواد اولیه و متریال ساخت محصولات خود استفاده می‌کرد. در عین حال خلاقیت‌های او و سایر طراحانی که در برند فعالیت می‌کنند، هرروز طرح‌ها و ابداعات جدیدی ارائه می‌دهند که برای مردم نو و جذاب است.

در کنار کیفیت و خلاقیت، باید به مهارت در ساخت نیز اشاره کرد. از گذشته تا به امروز، تمام سازندگان و کسانی که در برند کار می‌کردند، در تلاش بودند که به هر شکل ممکن کیفیت را در بالاترین شکل اجرا کنند و مهارت بالایی در ساخت و طراحی چمدان و انواع کیف و کفش از خود نشان دادند. همین مسئله نیز محبوبیت این برند را افزایش داده است.

اشتیاق- تلاش


برند لویی ویتون از ابتدا تا به امروز فاکتورهای مختلفی را در زمینه تولید محصولات خود رعایت کرده است. ازجمله این موارد می‌توان به اشتیاق در تولید محصولاتی جدید و کارآمد اشاره کرد. همچنین طراحان در این برند تلاش می‌کنند که طرح‌های سنتی را ابتکارات مدرن ترکیب کنند و طرح‌های نوآورانه و خلاقانه را به مردم عرضه کنند. البته برای رسیدن به این هدف، وجود طراحان باتجربه و خلاق اهمیت زیادی داشته و برند لویی ویتون نیز طراحان خود را با حساسیت و وسواس موشکافانه انتخاب می‌کند تا محصولات تولیدی رمق و جذابیت خود را در چشم مردم از دست ندهند.


به‌طور مثال ازجمله افرادی که به عنوان طراحی در این برند فعالیت کرده، تاکاشی موراکامی، هنرمند معاصر ژاپنی، یایویی کوزاما، نیکلاس گسکیر، ویرژیل آبلو و استفان اسپروس هستند.
برند لویی ویتون هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با خلاقیت، مهارت، کیفیت و تلاش خود توانسته تمام جهان را مسحور تولیدات خود کند.

سرانجام برند لویی ویتون…

طبق اطلاعات منتشرشده در مطالعه‌ای، برند لویی ویتون در سال ۲۰۱۰ با ارزشی بیش از ۱۹ میلیارد دلار به‌عنوان نوزدهمین برند ارزشمند جهان معرفی شده است. این برند به این جایگاه قانع نبود و در سال ۲۰۱۹ با ارزش ۴۷.۲ میلیارد دلار در فهرست ارزشمندترین برندهای لوکس جهان که تنها دربردارنده ۱۰ برند بود، جایگاه نخست را از آن خود کرد.

جالب است بدانید که این برند به‌قدری به خاص‌بودن و لوکس‌بودن خود اهمیت می‌دهد که حاضر نیست محصولاتی را که با قیمت اصلی‌شان به فروش نرسیدند، با تخفیف به فروشد و آن‌ها را می‌سوزاند!!!!

در ضمن محصولات این برند تنها در فروشگاه‌های اختصاصی آن و وب‌سایت https://eu.louisvuitton.com/ به فروش می‌رسد تا هم کنترل کیفیت و قیمت محصولات امکان‌پذیر باشد و هم از فروش محصولات تقلبی برند جلوگیری شود.

در ضمن این برند برای مشتریان ویژه‌اش یا به‌اصطلاح مشتریان VIP خود، کالای سفارشی‌سازی شده مطابق با خواسته مشتری نیز طراحی و تولید می‌کند. سفارش چنین کالاهایی در مکان تحت عنوان «اتاق VIP لویی ویتون» (Louis Vuitton VIP room) در وین اتریش انجام می‌شود.

RFID!!! جذابیت فوق العاده

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برند لویی ویتون را کاملاً خاص و منحصربه‌فرد کرده است، وجود تراشه RFID در شاخص‌ترین محصول این برند یعنی کیف‌های آن است. این تراشه دربردارنده اطلاعات مرتبط با سازنده کیف‌ها، مواد مورداستفاده در آن‌ها و اصل بودن آن‌ها است. در حقیقت تراشه RFID برای ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین ردیابی آن‌ها به کار می‌رود.بسیار جذاب!!

طراحی لوگو

لوگوی برند لویی ویتون که در سال ۱۸۹۶ به دست ژرژ ویتون (Georges Vuitton)، فرزند ویتون طراحی شد، طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی دارد و طراح آن تنها از نخستین حروف نام و نام خانوادگی پدر خود یعنی Louis و Vuitton برای طراحی لوگو استفاده کرده است.

در زیر این دو حرف هم نام برند به چشم می‌خورد؛ البته این لوگو با وجود ساد‌گی یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای دنیای مد است. جالب است بدانید که ژرژ ویتون این لوگو را با هدف شناخته شدن محصولات برندشان طراحی کرد

محصولات برند لویی ویتون

محصولات برند لویی ویتون به محصولات مختص بانوان، آقایان، محصولات مختص سفر، صندوق سفر، اکسسوری‌ها و وسایل برخوردار از فناوری‌های مدرن، وسایل روزمره و ورزشی، مبلمان، اسباب‌سفره و ظروف سرو غذا، وسایل مرتبط با دکوراسیون منزل و کتاب و لوازم‌التحریر تقسیم می‌شوند

  • انواع کیف دستی زنانه و مردانه
  • انواع کیف پول
  • انواع چمدان
  • روسری
  • جواهرات
  • پوشاک زنانه و مردانه
  • انواع کفش زنانه و مردانه
  • انواع عطر
  • وسایل ورزش
  • مبلمان
  • کتاب
  • وسایل متفرقه
  • !!!

فوت لویی ویتون پایان برند نیست!

در سال ۱۸۹۲، لویی ویتون درگذشت و مدیریت شرکت به پسرش واگذار شد. پس از مرگ پدر، جورج ویتون با شرکت کردن در نمایشگاه جهانی شیکاگو در ۱۸۹۳، مبارزاتی را برای تبدیل کردن شرکت، به یک شرکت جهانی آغاز نمود. در سال ۱۸۹۶، شرکت طرح افسانه‌ای خود را بیرون داد و امتیاز آن را در سراسر دنیا ثبت نمود.

منابع:

سایت رسمی لویی ویتون

richmond

ویکی پدیا

همکاری لویی ویتون با شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید