چه پارچه ای برای لباس کودک مناسب است؟(معرفی بیش از ۵ پارچه لباس کودک )

پارچه لباس کودک

پارچه لباس کودک مسئله بسیار مهمی است که همه والدین دوست دارند لباسی که برای کودک خود می خرند یا می دوزند از پارچه ای باشد که برای بدن بچه احساس زبری نداشته باشد و حساسیت پوستی نداشته باشد.

منسوجات را براساس منابع و منشا تولید آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. هر پارچه با توجه به منبعی که از آن گرفته می‌شود، ترکیب خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که با شناختن آن‌ها می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

تقسیم بندی پارچه ها

تقسیم‌بندی انواع پارچه براساس منشا آن‌ها به شکل زیر است:

گیاهی: پنبه، کتان، کنف و…
حیوانی: ابریشم، پشم، خز و…
معدنی: پنبه نسوز یا آزبست، انواع پارچه‌های شیشه‌ای و…
شیمیایی: نایلون، داکرون، ترگال و…

خصوصیات پارچه لباس کودک با الیاف نخی

الیاف نخی بیشتر از سایر الیاف چروک می‌شوند و معمولا پس از اولین شست‌وشو آب می‌روند. این مدل‌ها بسته به مرغوبیتی که دارند، رنگ پس می‌دهند و برای شستن آن‌ها باید دقت بیشتری داشته باشید.

  • پارچه لباس کودک ضد حساسیت باشد که مهمترین نکته است. شما برای نوزادان و کودکان بزرگ‌تر به پارچه کشی و جذب‌شونده ، لیز یا ضخیم نیاز ندارید بلکه راحتی و حرکت آسان در لباس مهم است.
  • دومین موضوع اینکه پارچه استفاده‌شده در لباس بچگانه باید به‌راحتی به پوست آن‌ها اجازه تنفس بدهد و همچنین در برابر شستشو مداوم مقاوم بوده و در حال بازی و حرکت آن‌ها فرسوده نشده و دچار ساییدگی نشود .

هنگامی‌که برای پارچه یا لباس بچگانه را خرید می‌کنید بدون شستشوی اولیه آن را استفاده نکنید چراکه با این کار بیشتر مواد شیمیایی که در هنگام تولید در کارخانه روی آن ریخته شده را از بین می‌برید . با این کار احتمال ایجاد حساسیت روی پوست را کاهش خواهید داد.

اگر پارچه لباس کودک از جنس مرغوب باشد کودک آرامش و خواب بهتری خواهد داشت .اگرچه دوخت و مدل لباس هم بسیار مناسب است اینکه یقه تنگ نباشد و لباس به اندازه کافی آزادی داشته باشد تا کودک احساس تنگی و خفگی نکند.

پارچه لباس کودک نخی
پارچه لباس کودک نخی

از یراق آلات و دکمه های ضد حساسیت برای لباس کودک استفاده شود و حدالامکان از دکمه و زیپ استفاده نشود. مثلا برای یقه از مدل یقه پروانه ای استفاده شود و یا محل هایی که دکمه دوخته می شود از لایه آستر برای زیر دکمه استفاده شود که به بدن کودک ساییده نشود.

منسوجاتی که با الیاف طبیعی به هیچ عنوان بید نمی‌زنند، اما اگر در رطوبت بمانند احتمال کپک‌زدگی آن‌ها زیاد است. این پارچه‌ها بیشتر مناسب لباس‌های راحتی، منزل و لباس نوزادان است. انواع پارچه‌ الیاف گیاهی به شرح زیر است:

نخ پنبه

این پارچه صد درصد نخی و سبک است و برای دوخت لباس کودکان به ویژه لباس خواب و روزانه بسیار مناسب است. در هنگام لمس آن بسیار نرم است زیرا رشته های آن بسیار ظریف تولید شده است.

وال

پارجه ای به نسبت نازک است که تقریبا شبیه تور است این پرچه تا حدودی ساختاری ضعیف تر از نخ پنبه دارد اما همچنان هوا در آن جریان دارد و مناسب برای دوخت لباس  کودکان است.

لنین

پارچه ای لطیف ، نرم و بسیار سبک است و دارای بافت ساده است این پارچه از الیاف کتان است و نباید ظرافت فوق العاده ای از ان انتظار داشته باشید.به آسانی چروک می شود و زیبایی آن باعث محبوبیت آن شده است و برای دوخت پیراهن مناسب است.

چیت

چیت، نوعی پارچه نخی با الیاف گیاهی است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارد. اگر نگاهی به لحاف و تشک‌های قدیمی بیندازید، قطعا می‌توانید این نوع پارچه را روی آن‌ها ببینید.

پارچه چیت حساسیت‌زا نیست، هوا را به خوبی از خودش عبور می‌دهد و دوام بسیار بالایی دارد.

اگر از پارچه چیت استفاده کنید، تعریق بسیار کمی دارید و بدنتان خنک می‌ماند.

پارچه لباس کودک چیت
پارچه لباس کودک چیت

قیمت پارچه‌های چیت نسبت به دیگر پارچه‌ها کمتر است و برای انواع مصارف خانگی از جمله دستگیره آشپزخانه، روتختی، روبالشتی، روتشکی، پرده آشپزخانه و گاهی تزیینات اتاق کودک به کار می‌رود.

این پارچه نخی است که بسیار نازک تا کمی متراکم و حتی با بافت درشت است.چیت ۱۰۰ درصد پنبه ای است و معمولا برای دوخت پوشک پارچه ای، قنداق و آروغ گیراستفاده می شود. دلیل عدم استفاده از این پارچه به عنوان لباس، ظاهر ساده و بدون زرق و برق است و برای آستر لباس و دوخت آستر پتوهای کودکان مناسب است.

نخی گلدوزی شده

برای کودکان هیچ پارچه ای به زیبایی پارچه های نخی گلدوزی شده پیدا نخواهید کرد.آنها برای لباس بچه ها و پیراهن و بلوز دخترانه عالی هستند و می توان آن ها را به عنوان پارچه اصل و یا به عنوان خرج کار استفاده کرد.

کتان

یکی دیگر از انواع پارچه ، پارچه کتان است برای ساخت این نوع از پارچه از گیه کتان استفاده می شود . به دلیل قابلیت جذب آب بالا و خنکی آن در فصل های بهار، تابستان، کاربرد زیادی دارد.سطح صاف و درخشنده ای دارد ئ بهتر است قبل از برش زدن یک بار شسته شود.

پارچه لباس کودک کتان
پارچه لباس کودک کتان

می دانید که با خرید نیم متر پارچه لباس و کودک و الگوهای آماده خیاطی روبُر می توانید لباس های زیبا برای کودک خود بدوزید؟

نظرتان را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط

اندازه های استاندارد لباس کودک

لباس کودک را خودت بدوز…

و مقالات دیگر

منبع

1 دیدگاه برای “چه پارچه ای برای لباس کودک مناسب است؟(معرفی بیش از ۵ پارچه لباس کودک )

  1. اشتراک‌ها: تست پارچه و آزمون های مختلف - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید