پارچه فرم مدارس از چه جنسی باشد؟

پارچه فرم مدارس

لباس فرم مدارس موضوع بسیار مهم می باشد که  قصد داریم در مورد آن صحبت می کنیم. این نوع لباس که جزو پوشاک مورد استفاده در مدارس است، از یک نوع پارچه تهیه می‌شود. این پارچه برای تولید لباس‌های یکدست و متحدالشکل برای دختران و پسران استفاده می‌شود. هنگام دوخت و تهیه لباس فرم مدارس، باید از یک پارچه با کیفیت و ویژگی‌های مهم استفاده کرد.

در این مقاله، ما قصد داریم شما را با انواع مختلف پارچه‌هایی که برای تهیه مانتو مدرسه استفاده می‌شود، آشنا کنیم. همچنین ویژگی‌های این پارچه‌ها را بررسی کرده و شما را در انتخاب بهترین پارچه مانتو مدرسه همراهی خواهیم کرد. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

معرفی پارچه فرم مدارس

با توجه به اهمیت جمعیت دانش‌آموزان در هر کشور، از جمله کشور ما، برای تامین نیازهای آن‌ها، پارچه‌های متعدد و متنوعی در دسترس است. هر سال، مسئولین مدارس بر اساس شرایط موجود در مدرسه‌های خود، پارچه‌هایی را که برای استفاده در یونیفرم مدرسه مناسب هستند، انتخاب می‌کنند و آن‌ها را تهیه و تأمین می‌کنند. در این انتخاب، عواملی مانند مقدار، جنس و کیفیت پارچه بیشتر از سایر موارد مورد توجه قرار می‌گیرند.

 همچنین، مسئلهٔ قیمت پارچه‌های استفاده شده در مانتوی مدرسه نیز بسیار حائز اهمیت است. بهتر است مدیران مراکز آموزشی کشور، تلاش کنند تا پارچه‌هایی که هزینهٔ کمتری نیاز دارند را انتخاب کنند. این اقدام به همراه شدن باعث می‌شود تا همهٔ خانواده‌ها و اعضای جامعه قادر به خرید و تهیهٔ یونیفرم مدرسه باشند.

پارچه‌های استفاده شده برای تهیه یونیفرم لباس مدرسه، پارچه‌های مدرسه نامیده می‌شوند. این پارچه‌ها مخصوصاً برای ساخت انواع مختلف و بخش‌های متفاوت یونیفرم لباس مدرسه پسرانه و دخترانه استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلف پارچه و الیاف طبیعی یا مصنوعی با درصدهای متفاوت از این دو باشند.

 یونیفرم لباس مدارس در چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود و به بسته‌بندی آن بستگی دارد که دانش‌آموز مرد یا زن باشد و یا لباس بخش‌های خاصی را دارد. می‌توان از پارچه‌های مختلف مانتو مدرسه مانند ترگال، کجراه و غیره استفاده کرد. در ادامه، پارچه‌های مانتو مدرسه مهم‌ترین انواع آن را بررسی خواهیم کرد.

پارچه ترگال

شاید بدانید پارچه ترگال از پرکاربردترین پارچه‌ها است که می‌توان آن را برای تولید و دوخت انواع مختلف پارچه‌ها به کار برد. استفاده اصلی این پارچه در ساخت مانتو مدارس دخترانه، یونیفرم مدارس پسرانه و لباس‌های فرم رسمی است.

 پارچه ترگال نیز در تولید مانتو و یونیفرم مدارس با رنگ‌های مختلف موجود است، با این حال رنگ سرمه‌ای بیشترین استفاده را در تولید مانتو و یونیفرم مدارس دارد. هرچند در چند ماه اخیر، قیمت این پارچه رشد قابل توجهی داشته است، اما هنوز قیمت پارچه ترگال برای تولید مانتو مدرسه نسبتاً مناسب است و برای استفاده بهینه، توصیه می‌شود از عرض ۱۵۰ سانتی‌متری و گرماژ ۷۰۰ گرمی این پارچه استفاده شود.

لباس فرم مدارس دخترانه
لباس فرم مدارس دخترانه

پارچه کجراه

پارچه کجراه و پارچه ترگال، دو پارچه محبوب و پرطرفدار هستند که شباهتهای زیادی با یکدیگر دارند. اما بافت پارچه کجراه کاملاً متفاوت از سایر پارچه‌هاست؛ زیرا بافت آن کج یا مورب است. این بافت خاص باعث میشود پارچه کجراه ویژگی‌های بیشتر و منحصربه‌فردی را نسبت به سایر پارچه‌ها داشته باشد. از این پارچه برای ساخت یونیفرم‌های مدرسه مختلف، شامل نسخه‌های دخترانه و پسرانه، و همچنین مقنعه‌های اداری کاربردی استفاده می‌شود. قیمت این پارچه نسبتاً مقرون به صرفه بوده و تقریباً یکسان با پارچه ترگال برای مانتوهای مدرسه است.

پارچه تترون

پارچه تترون به عنوان پرمصرف‌ترین پارچه در صنعت نساجی به شمار می‌رود. از تترون برای تولید لباس‌های مختلف مدرسه استفاده فراوان می‌شود. این پارچه برای تولید مانتو مدرسه، مقنعه و بخش‌های دیگر یونیفرم مدارس بسیار برتری دارد. قیمت پارچه مانتوی تترون اقتصادی بوده و به عنوان یک انتخاب مناسب و با صرفه در نظر گرفته می‌شود.

 علاوه بر قیمت مناسب، این پارچه دارای واریته‌ی رنگی بسیار زیادی است و در طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. همچنین، متناسب با نیازهای مختلف، به اندازه‌ها و گرماژهای متنوعی برخوردار است. برای تولید انواع یونیفرم مدرسه، می‌توان از پارچه تترون با عرض ۹۰، ۱۱۰و ۳۰۰ سانتی‌متر به‌کار برد. این پارچه به طور گسترده در بیشتر کارخانه‌های نساجی و واحدهای تولید پارچه کشور بصورت انبوه تولید می‌شود و شما به راحتی می‌توانید از میان انواع گزینه‌های متنوع، بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.

لباس فرم مدارس پسرانه
لباس فرم مدارس پسرانه

پارچه فاستونی

شاید میدانید که پارچه فاستونی یکی از پارچه‌های مناسب است که برای تولید مانتوهای زنانه و دخترانه استفاده می‌شود. این پارچه می‌تواند در تولید مانتوهای مدرسه دخترانه، شلوارهای پسرانه و سایر بخش‌های لباس مدرسه مورد استفاده قرار گیرد. در عملیات تولید پارچه فاستونی می‌توان از الیاف طبیعی نظیر پشم، پلی‌استر و ویسکوز استفاده کرد.

 اما اگر مقدار الیاف پشم در مخلوط با سایر الیاف بیشتر باشد، هزینه تولید پارچه فاستونی برای مانتوهای مدرسه افزایش می‌یابد. این پارچه دارای کیفیت مناسبی است و برای تهیه مانتوهای مدرسه از این پارچه، عرضی در حدود ۱۵۰ یا ۱۶۰ سانتی‌متر را ترجیح دهید. ممکن است در حال حاضر این پارچه به صورت گسترده در کارخانه‌های مختلف در سراسر کشور تولید شود. در صورتی که قصد خرید این پارچه را دارید، می‌توانید با بررسی گزینه‌های مختلف، بهترین پارچه را انتخاب کنید.

پارچه پرشیا

پارچه پرشیا، که به آن پارچه پرشیا مکانیک هم معروف است، یکی از پارچه‌های مناسب برای تولید لباس مدرسه به حساب می‌آید. این پارچه با کیفیت قوی و دوام بالا، برای ساخت مانتوهای مدرسه بسیار مناسب است. علاوه بر این، ظاهر زیبایی دارد و در برابر چروک شدگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. 

همینطور، ثبات رنگ برجسته‌ای داشته و همراه با قیمت اقتصادی، این پارچه را به یک گزینه بی‌نظیر برای تولید انواع لباس مدرسه تبدیل کرده است. در حال حاضر، پارچه پرشیا به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید انواع لباس‌های مدرسه معرفی می‌شود و شما می‌توانید آن را به صورت حضوری یا آنلاین از شرکت‌های نساجی مختلف تهیه کنید.

پارچه لنین

پارچه لنین یکی از پارچه‌های با کیفیت است که بیشتر در مناطق گرم و شرجی استفاده می‌شود و به خوبی برای فصل تابستان مناسب است. این پارچه توانایی تنفس بالا دارد و با الگوی بافتی خاص، از عرق کردن شما جلوگیری می‌کند. همچنین، پارچه لنین به سادگی چروک می‌شود، خیلی سبک است و می‌تواند در تهیه و دوخت انواع لباس‌ها و پوشاک استفاده شود.

 آن را می‌توان در تولید مانتوها، کت‌ها، شلوارها، پیراهن‌ها و سایر محصولات نساجی متنوع به کار برد. یکی از کاربردهای مهم پارچه لنین، استفاده در دوخت مانتوهای مدرسه است. اما ارزشمند است بدانید که پارچه لنین به تنهایی برای مانتوهای مدرسه محدود نیست و می‌تواند در تولید قطعات مختلف لباس مدرسه برای دختران و پسران در مناطق گرم نیز استفاده شود، بنابراین انتخاب خوبی برای این مناطق محسوب می‌شود.

پارچه لباس فرم مدارس

پیراهن‌ها از پارچه‌های متنوعی تولید می‌شوند. این پارچه‌ها در انواع چهارخانه و راه راه و در مدل‌های ساده و ترکیبی موجودند. آن‌ها برای دوخت مانتو، شلوار، لباس و جلیقه و یا به عنوان پارچه اصلی در پیراهن دانش‌آموزان به کار می‌روند. توصیه می‌شود برای دوخت پیراهن از پارچه تترون استفاده کنید؛ زیرا تراکم بافت آن از نمای بدن جلوگیری می‌کند.

 با انتخاب طرح و رنگ مناسب، جذابیت دوچندانی به دوخت خواهید بخشید. اگر به دنبال خرید پارچه برای دوخت پیراهن هستید، توجه کنید که همخوانی زیبایی با پارچه اصلی داشته باشد. پارچه‌های با الیاف پلی استر ویسکوز یا پنبه و یا پنبه با الیاف پلی استر با قیمت‌های متفاوت برای دوخت پیراهن استفاده می‌شوند. قبل از خرید، به کیفیت پارچه برای استفاده در محیط مدرسه توجه کنید.

ویژگی‌های پارچه برای یونیفرم

یکی از موارد مهم در خرید هر کالا، بررسی ویژگی‌های آن است. اگر ویژگی‌های مورد نظرتان را به درستی تحلیل و بررسی نکنید، ممکن است پارچه‌ای تهیه کنید که برای شما کاربردی و مناسب نباشد و بخواهید مجدداً هزینه بپردازید تا پارچه مانتو مدرسه خود را خریداری کنید.

 زیرا برای یک دانش‌آموز که مجبور است در طول روز و به مدت طولانی لباس مدرسه بپوشد، پارچه این لباس باید دارای کیفیت مناسب و ویژگی‌های خاص و مناسب باشد تا در ماه‌های اولیه سال تحصیلی به ایجاد نارضایتی در دانش‌آموزان منجر نشود. در علاوه، هنگام انتخاب و خرید پارچه لباس مدرسه، باید به این ویژگی‌ها همراه با قیمت مناسب و ارزان توجه کرد تا هیچ خانواده‌ای دچار مشکل در تهیه لباس مدرسه فرزندش نشود. بنابراین،  دقت به هر جزئیاتی در خرید پارچه ضروری است.

انعطاف و لطافت

یکی از اصول مهم برای انتخاب لباس دانش‌آموزان، توجه به نرمی و راحتی آن‌هاست. با توجه به سن کمی که دانش‌آموزان دارند، باید به خصوصیات جنس پارچه توجه کنیم تا آنها را در طول روز خسته نکند. اگر قصد خرید بهترین پارچه برای مانتو مدرسه را دارید، حتماً به نرمی و لطافت پارچه اهمیت بدهید.

مقاومت و استحکام

فعالیت فراوان و علاقه به بازی و سرگرمی یکی از خصوصیات رایج در اکثر کودکان است. بنابراین، اگر قصد دارید برای دانش‌آموزان خود مانتو مدرسه تهیه کنید، باید از یک نوع پارچه استفاده کنید که دارای استحکام بالا در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف باشد. به ویژه در مورد دانش‌آموزان دبستانی که دارای انرژی بیشتری هستند و هنوز تحصیل برایشان به عنوان یک مسئله جدی تلقی نشده است، این مسئله به اهمیت بیشتری می‌پیوندد.

علاوه بر این، پارچه مورد استفاده برای مانتو مدرسه و همچنین سایر پارچه‌های استفاده شده در تولید یونیفرم‌های مختلف، بنا به نوع مصرفشان، نیاز به شستشوی مکرر در هفته یا چندبار دارند. به همین دلیل، مناسب است پارچه‌ای برای مانتو مدرسه انتخاب کنید که در برابر انواع مواد شوینده مقاومت کند و همچنین در برابر کشش، سایش، پارگی و سایر عوامل فیزیکی، استحکام قابل قبولی داشته باشد و به راحتی آسیب نبیند.

جنس پارچه و ثبات رنگی

همه دانش‌آموزان موظفند در اکثر روزهای هفته، یونیفرم مدرسه خود را بپوشند. به همین دلیل، در طول یک سال تحصیلی، مجبور است صدها بار لباس مدرسه خود را شستشو دهند. اگر پارچه‌ای که برای این منظور استفاده می‌کنند، کیفیت مناسبی نداشته باشد، با گذر زمان رنگ خود را از دست می‌دهد و در نهایت دیگر به همان شکل چشم‌نواز و زیبا نخواهد بود. از این‌رو، انتخاب پارچه‌ای با ثبات رنگ و توانایی حفظ زیبایی با نگهداری و شستشو صحیح، یکی از معیارهای مهم در خرید هر نوع پارچه برای هر کاربردی است.

تخفیف

۲۵%

الگوی آماده خیاطی لباس فرم مدارس ابتدایی و دبیرستان

کاملترین سایزبندی

تنفس و بافت پارچه

همانطور که قبلاً گفته شد، یونیفرم مدارس برای یک سال تحصیلی استفاده می‌شود و هدف آن تضمین راحتی و احساس خوب دانش‌آموزان است. یکی از ویژگی‌های اساسی پارچه مانتو یونیفرم مدارس، کیفیت بافت و توانایی تنفس استاندارد آن است. 

با توجه به استفاده طولانی دانش‌آموزان از یونیفرم مدارس در طول روز، استفاده از پارچه با بافتی استاندارد و توانایی تنفس صحیح ضروریست. پارچه‌ای که توانایی تنفس درست داشته باشد، در شرایط گرما، از بیش از حد عرق کردن و ایجاد احساس ناخوشایند جلوگیری می‌کند.

لباس فرم مدارس ابتدایی
لباس فرم مدارس ابتدایی

انتخاب پارچه فرم مدارس

در انتخاب پارچه برای لباس فرم مدارس باید به شرایط آب و هوایی منطقه نیز توجه کرد. به عنوان مثال، در مناطق گرمسیری باید از پارچه‌های خنک و سبک مانند کتان استفاده کرد. در مناطق سردسیری نیز باید از پارچه‌های گرم و ضخیم مانند ترگال استفاده کرد.

علاوه بر پارچه، عوامل دیگری نیز در انتخاب لباس فرم مدارس باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، قد و وزن دانش‌آموزان، نوع مدرسه و فرهنگ منطقه نیز باید در انتخاب لباس فرم مدارس مورد توجه قرار گیرد.

در اینجا چند نکته برای انتخاب لباس فرم مدارس آورده شده است:

 به نیازهای دانش‌آموزان توجه کنید. لباس فرم باید راحت و مناسب برای فعالیت‌های روزانه باشد.

 از پارچه‌های با کیفیت استفاده کنید. لباس فرم باید دوام بالایی داشته باشد و در برابر استفاده روزمره و شستشوی مکرر مقاومت کند.

 به بودجه خانواده‌ها توجه کنید. لباس فرم باید قیمت مناسبی داشته باشد تا برای خانواده‌ها مقرون به صرفه باشد.

با توجه به عوامل ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که بهترین پارچه برای لباس فرم مدارس پارچه‌ای است که دوام بالایی داشته باشد، راحت باشد، زیبا باشد و قیمت مناسبی داشته باشد.

سخن پایانی

لباس فرم مدارس از جمله لباس‌هایی است که همواره مورد بحث و گفتگو قرار دارد. برخی از افراد معتقدند که لباس فرم مدارس می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله ایجاد نظم و انضباط، کاهش تبعیض و فاصله طبقاتی و کمک به دانش آموزان برای تمرکز بر درس خود. در مقابل، برخی دیگر معتقدند که لباس فرم مدارس می تواند محدودیت هایی را برای دانش آموزان ایجاد کند و مانع از بروز خلاقیت و بیان هویت فردی آن‌ها شود. در این میان، انتخاب پارچه مناسب برای لباس فرم مدارس نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پارچه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.

مقاله های زیر را مطالعه کنید.

1 دیدگاه برای “پارچه فرم مدارس از چه جنسی باشد؟

  1. اشتراک‌ها: چند مدل جیب لباس وجود دارد؟ - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید