جستجو

روبُر

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روبُر

مناسب ترین پارچه های لباس

پارچه های لباس و هر آنچه باید درباره مناسب ترین آنها بدانید!

فهرست مطالب

بررسی مناسب ترین پارچه های لباس

مناسب ترین پارچه های لباس وابسته به برخی از عوامل موثر و بسیار مهم شناخته می شوند. با توجه به اینکه برای تهیه هر لباسی نمی توان از یک نوع پارچه استفاده کرد، بهتر است تمامی پارچه های موجود را به همراه مشخصات منحصر به فردی که دارند بشناسید.

شناخت انواع پارچه ها و مشخصات ویژه آن ها برای هر طراح یا خیاطی ضروری است. در واقع با شناخت ویژگی های پارچه ها می توان مناسب ترین آن ها برای طرح مورد نظر انتخاب کرد. به همین علت در این مطلب به بررسی کامل تنوع پارچه ها و ارائه اطلاعات کامل درباره ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

درباره مناسب ترین پارچه های لباس

جهت دریافت اطلاعات صریح تر درباره مناسب بودن پارچه مورد نظر، می بایست در اولین مرحله با پارچه و تعریف تخصصی آن آشنا شد. پارچه لایه انعطاف پذیر از مجموعه الیاف طبیعی و مصنوعی است.

به طور دقیق تر می توان گفت: الیاف سازنده پارچه ها، باعث ایجاد تفاوت های مشهود و ویژگی های منحصر به فرد هر یک از این نوه محصولات می شود. به صورت کلی نیز می بایست در نظر داشت که الیاف طبیعی سازنده پارچه های پشمی، کتان، ابریشم و پنبه هستند.

این نوع پارچه ها به نسبت نمونه مصنوعی و شیمیایی این محصولات بسیار ارزشمند تر شناخته می شوند. همچنین لازم به ذکر است که پارچه های مصنوعی شامل: ریون، نایلون و پلی استر هستند.

بررسی انواع پارچه ها و مشخصات آن ها

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره شد، پارچه ها با استفاده از مواد اولیه متفاوتی تهیه و تولید می شوند. مواد اولیه و تشکیل دهنده بافت هر پارچه ایجاد کننده تمایز های منحصر به فردی است. در ادامه به برخی از مناسب ترین پارچه های لباس اشاره خواهیم کرد.

  • نخی
  • کتان
  • جین
  • ابریشم
  • جیر
  • ویسکوز
  • ساتن
  • چرم طبیعی
  • مخمل
  • پشمی
  • لمه
  • کنفی
  • استرج

پارچه نخی و مشخصات آن

پارچه نخی که به نام پارچه پنبه ای نیز شناخته می شود یکی از پر مصرف ترین و بهترین پارچه های موجود به شمار می آید.این نوع پارچه قابلیت انتقال حرارت بدن را به محیط اطراف دارد، به همین علت مناسب ترین گزینه برای دوخت لباس های تابستانه شناخته می شود.

 تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ این نوع پارچه ها وجود دارد. تقاضا بسیار زیاد برای تهیه و استفاده از این پارچه ها، موجب افزایش تنوع آن ها شده است. به گونه ای که بسیاری از تولیدکنندگان فعال در صنعت نساجی، پارچه نخی را به سه حالت تمام نخ، مخلوط و مصنوعی عرضه می کنند. در ادامه به برخی از ویژگی های بارز این محصول اشاره شده است.

  • دارای بافت بسیار نرم
  • عدم ایجاد حساسیت و خارش پوستی
  • خنک بودن
  • گوله نشدن سطح پارچه
پارچه نخی خنک ترین نوع پارچه

معرفی پارچه کتان و ویژگی های آن

همانطور که از نحوه نامگذاری این نوع پارچه به خصوص مشهود است، پارچه کتان با استفاده از الیاف گیاه کتان تهیه می شود. این نوع پارچه نیز برای استفاده در فصول گرم بهار و تابستان بسیار مناسب است.

 این نوع پارچه منحصر به فرد دارای قابلیت های متعددی است که موجب افزایش کاربرد آن در زمینه های مختلف می شود. از ویژگی های مهم و بارز پارچه کتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای سطح صاف و درخشنده ای است.
  • بسیار خنک
  • قدرت جذب بالا آب
پارچه کتان دارای استحکام و بافتی مقاوم

درباره مشخصات بارز پارچه جین

پارچه جین، در ایران به نام (LEE) شناخته می شود. پارچه جین از تقاضا بسیار زیادی برخوردار است، به همین علت تنوع بالایی در این نوع پارچه وجود دارد. به صورت دقیق تر می توان گفت: پارچه های لی ب صورت کاغذی، جین، نخی، ضخیم و کشی عرضه می شوند.

اصلی ترین ویژگی این پارچه های فوق العاده، استحکام و دوام بسیار بالا آن است. البته می بایست اشاره کرد که ویژگی های متعدد این نوع پارچه موجب افزایش کاربری آن برای تهیه و دوخت انواع پوشاک می شود. موارد زیر از ویژگی های مهم این پارچه مستحکم به حساب می آید.

  • قابلیت استفاده از رنگ های گیاهی
  • مورد پسند عوام
  • دارای زیبایی بسیار منحصر به فرد و خاص
  • بروز بودن همیشگی آن
تنوع پارچه های جین

بررسی کامل پارچه ابریشم و ویژگی های آن

همانطور که از نامگذاری این نوع پارچه منحصر به فرد مشخص است، برای تهیه آن از پیله کرم ابریشم استفاده می شود. ابریشم به عنوان یکی از پارچه های پر مصرف، قدیمی و ارزشمند به حساب می آید. این یکی از پارچه های لباس گران بهاست که بسیار لطیف و نرم است.

به علت وجود مواد اولیه طبیعی برای تهیه این نوع پارچه منحصر به فرد، با قرار گرفتن آن در مقابل آتش شاهد سوختن سریع آن خواهیم بود. امروزه برند های لوکس و معتبر جهانی برای تهیه محصولات و افزایش اعتبار برند خود از این پارچه گرانبها استفاده می کنند.

ابریشم گران ترین نوع پارچه

نکات کاربردی و معرفی کامل پارچه جیر

جیر یکی از مناسب ترین پارچه های لباس شناخته می شود. این پارچه نوعی چرم بسیار نازک و مخملی است. جهت تولید و تهیه این پارچه مطلوب از پوست بز، گوسفند، گوزن و گوساله استفاده می شود. البته برای تهیه و دسترسی به محصول نهایی، با پیروی از فرآیندی خاص سطح گوشتی پوست حیوانات به پارچه مخملی تبدیل خواهد شد.

یکی از مهم ترین نکات درباره پارچه مذکور، اهمیت محافظت آن در برابر خاک و مایعات چرب است. عدم نفوذ پذیری و مقاومت این نوع پارچه، موجب استفاده زیاد آن برای تهیه انواع پوشاک زمستانه می شود.

زیبایی منحصر به فرد پارچه جیر

بررسی مشخصات پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز به نام پارچه ریون نیز شناخته خواهد شد. این نوع از پارچه های لباس دارای پایه طبیعی هستند و در تهیه آن  از الیاف پنبه و لنین استفاده می شود. به همین علت می توان گفت: پارچه ریون دارای ماهیت گیاهی است. در روند تهیه و تولید پارچه های ریون، فرآیند شیمیایی خاصی اعمال می شود.

 با پیروی از این تکنیک ریون های پرز کوتاه و پرز بلند تولید خواهد شد. پارچه ویسکوز بسیار مناسب برای تهیه و دوخت لباس های خنک بهاری و تابستانه است. از اصلی ترین ویژگی های پارچه ریون می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جذب کننده رطوبت
  • بسیار خنک
  • دارای بافتی سبک
  • تهیه شده از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی
پارچه ویسکوز و بافت خاص آن

نکاتی درباره ویژگی های پارچه ساتن

یکی از بهترین پارچه ها برای تهیه لباس های مجلسی و لوکس، پارچه ساتن است. در روند تهیه این پارچه بسیار زیبا از الیاف پنبه، ابریشم، نایلون، رایون و پولیستر استفاده می شود.

پارچه ساتن به عنوان یکی از سبک ترین پارچه های لباس موجود شناخته می شود. وزن ناچیز پارچه های ساتن موجب شده است که آنها به مراقبت های ویژه نیاز داشته باشند. به طور معمول برای تهیه انواع لباس های مجلسی زنانه از پارچه های ساتن در رنگ های متنوع استفاده خواهد شد.

پارچه های سبک و براق ساتن

درباره ویژگی های پارچه های چرم طبیعی

همانطور که مشهود است پارچه های چرم طبیعی با اعمال برخی از فرآیندها بر روی پوست حیواناتی همچون: بز، گوسفند، گوساله، مار و کوسه تهیه می شوند.

پارچه های چرم دارای دوام و استحکام بسیار زیادی هستند. حفظ حرارت توسط این پارچه ها موجب شده است که برای تهیه انواع لباس های زمستانه مورد استفاده کاربران قرار بگیرند. با توجه به آن که پارچه های چرم از پوست حیوانات تهیه می شوند، دور از انتظار نیست که برای تهیه آن ها نیاز به پرداخت هزینه های بسیار بالایی باشد. به همین علت پارچه های چرم مصنوعی جایگزین های این نوع محصولات می شوند.

البته می بایست در نظر داشت که برای تهیه انواع مبلمان، کفش ها و لوازم تزئینی و لوکس از چرم های طبیعی استفاده خواهد شد. به همین منظور بسیاری از محصولاتی که با استفاده از چرم های طبیعی تهیه می شوند جزء کالاهای گران قیمت و لوکس به شمار می آیند. البته لازم به ذکر است که پارچه های چرم همچون پارچه های پشمی و ابریشمی به عنوان قدیمی ترین پارچه ها شناخته می شوند.

چرم ارزنده ترین و مقاوم ترین نوع پارچه ها

بررسی ویژگی های بارز پارچه مخمل

مخمل به عنوان یکی از محبوب ترین و مناسب ترین پارچه های لباس شناخته شده است. جهت تهیه این نوع پارچه های محبوب کرکی، از الیاف ابریشم، پنبه، کتان و پشم استفاده می شود. تهیه و تولید مخمل کار بسیار دشواری است و نیازمند به طی کردن مراحل متعددی خواهد بود.

 به همین علت پارچه های مخمل به عنوان پارچه های لوکس و اشرافی محسوب می شوند. استفاده از الیاف های پنبه، کتان، پشم و ابریشم موجب شده است که پارچه های مخمل قابلیت حفظ گرما را داشته باشند.

 به همین علت برای تهیه انواع پوشاک زمستانه، روتختی، پرده ها و روکش های لوکس مبلمان از این نوع پارچه های زیبا استفاده خواهد شد.

زیبایی چشم نواز پارچه مخمل

معرفی پارچه های گرم پشمی

پارچه های پشمی به عنوان یکی از گرم ترین پارچه های لباس استفاده در صنعت پوشاک شناخته می شوند. برای تهیه این نوع پارچه ها از پشم و پوست حیوانات مختلف استفاده خواهد شد. همانطور که مشهود است، پارچه های پشمی به عنوان یکی از پارچه های دارای الیاف طبیعی به شمار می آیند. از ویژگی های مشهود پارچه های پشمی می توان به حفظ تعادل دمای بدن اشاره کرد.

 البته این نوع پارچه ها برخلاف سایر محصولات مشابه پس از انجام شست و شو ظاهر خود را حفظ می کنند. و همچنین پارچه های پشمی در طولانی مدت دچار ساییدگی و پوسیدگی خواهند شد.

پارچه های فوق العاده گرم پشمی مناسب برای فصول سرد

نکاتی درباره پارچه لمه

پارچه لمه نیز به عنوان یکی از کاربردی ترین و زیباترین محصولات برای تهیه لباس های مجلسی زنانه به شمار می آید. همانطور که از ظاهر این نوع پارچه ها مشخص است برای تهیه آن ها از الیاف رنگی و نخ های بسیار براق استفاده می شود.

 تقاضای بسیار بانوان برای تهیه این نوع پارچه ها، موجب افزایش تنوع آن ها در طرح و رنگ شده است. نکته قابل توجه این است که پارچه های لمه دارای بافت بسیار حساسی هستند.

 به گونه ای که پس از انجام شستشو های لازم، مقداری از براق بودن و اکریلیک های سطح پارچه از بین میرود. با این حال نمی توان زیبای خاص و منحصر به فرد این نوع پارچه ها را تکذیب کرد.

پارچه لمه مناسب برای پیراهن های مجلسی

خصوصیات بارز پارچه های کنفی

 یکی از خاص ترین و مناسب ترین پارچه های لباس موجود در بازار به عنوان پارچه کنفی شناخته می‌شود. این پارچه دارای زیبایی منحصر به فرد و فوق العاده است به همین علت برای ایجاد تزیینات لازم بر روی دکوراسیون عروس وسایل هنری و طراحی لباس های بسیار خاص مورد استفاده قرار می گیرد

پارچه های کنفی دارای بافت بسیار حساسی هستند به همین علت ضرورت دارد پس از شستشوی آنها به مدت چند ساعت در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرند.

پارچه خوش بافت و خاص کنفی

نکاتی درباره پارچه های لینن و ویژگی های آن

پارچه لینن یا لنین نوعی از زیباترین پارچه های کنفی ست که با ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می شود. درصد پنبه به کار برده شده در بافت این پارچه ها بسیار بیشتر از الیاف مصنوعی موجود در آن ها است.

 پارچه های لنین از نمونه محبوب پارچه های لباس هستند که برای تهیه لباس های راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت این پارچه ها میتوان به شستشو و پاکسازی راحت آنها نیز اشاره کرد.

پارچه لنین مناسب لباس های تابستانه

معرفی پارچه های استرج و کش بافت

یکی از محبوب ترین پارچه های لباس الیاف مصنوعی به نام پارچه استرج یا کشباف شناخته می شود. این پارچه ها با دارا بودن قابلیت ارتجاعی فوق‌العاده و خاصیت کشسانی عالی برای تهیه انواع پوشاک ورزشی بسیار مناسب هستند. به صورت کلی می توان گفت: جنس پارچه های استرج از نایلون است. به همین علت تعریق بدن را به لایه های بعدی منتقل می کنند.

پارچه های استرج دارای قابلیت ارتجاعی

معرفی و بررسی پارچه های تترون

پارچه های تترون از ترکیب الیاف پنبه و پلی استر تهیه می شوند. این نوع از پارچه های لباس بهترین گزینه برای تهیه لباس های فرم، روکش کوسن، وسایل خواب و مبلمان به شمار می آیند.

به عنوان اصلی ترین ویژگی های پارچه های تترون، می‌توان به مقاومت آنها در برابر چروک پذیری و خشک شدن سریع پس از شستشو اشاره کرد. به صورت دقیق تر می توان گفت: این نوع پارچه از ۶۵ % الیاف طبیعی پنبه و ۳۵% الیاف مصنوعی و درشت مولکول پلی استر تهیه می شوند. روند بافت این نوع پارچه ها به صورت تار و پود است، یعنی به گونه ای که الیاف به صورت عمودی و افقی بر روی هم قرار می گیرند.

تنوع طرح پارچه های تترون
خلاصه مطالب

مناسب ترین پارچه های لباس با توجه به کاربرد و نوع محصول نهایی مورد نظر تعیین می شود. همانطور که مشهود است، امروزه پارچه های متنوعی با ترکیب الیاف های طبیعی و مصنوعی در بازار عرضه می شود.

 بنابراین در صورت نیاز، ضرورت دارد که به هنگام خریداری هر یک از پارچه مذکور، از پیشینه و ویژگی های منحصر به فرد آن اطلاعاتی داشته باشید.

منابع

https://www.brandkade.com/Fa/Magazin/Details/11461

https://rochi.ir/mag

الگوهای آماده خیاطی

آیا دوست داری با پارچه های قشنگی که می خری خودت لباس بدوزی؟

بزن روی کلید