روش های پیشرفته چیدمان الگو خیاطی با حداقل پرتی پارچه

چیدمان الگوهای سایزبندی روی میز برش تولید

مقدمه

با سیر سریع پیشرفت جهان در حیطه تولید صنعتی لباس در حجم گسترده، به کارگیری ابزارهایی در جهت افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه های تولید به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.شغل پر رونق تولید پوشاک در کشور، این قابلیت را داراست که سهم بیشتری از بازار ایران و حتی بازارهای خارجی را در دست بگیرد. در آغاز این مسیر باید زمینه تولید مقرون به صرفه و صنعتی را ایجاد کرد. از جمله برجسته‌ترین ملزومات این مسیر به کارگیری نرم افزار های اتوماتیک تولید پوشاک است. پرکاربردترین و مهمترین نرم افزار در زمینه تولید پوشاک نرم افزار چیدمان الگو است.

چینش و طراحی الگو به کمک نرم افزار
چینش و طراحی الگو به کمک نرم افزار

چیدمان الگو: ماهیت و چگونگی

نخست شایسته است، به توضیح چیستی چیدمان الگو بپردازیم و در ادامه با نحوه عملی آن آشنا شویم. چیدمان الگو فرآیندی است که در طی آن خیاط با توجه به قوانین مربوط به دوخت، قطعات الگوی طراحی شده را بر روی پارچه کنار هم قرار می دهد. به شکلی که کمترین میزان دور ریز را دارا باشد. اگر خیاطی چینش الگو را به طرز صحیح انجام ندهد، قسمت عظیم و قابل توجهی از پارچه بدون استفاده قرار خواهد گیرد. نهایتا چون پارچه نظم درستی را دارا نیست به عنوان پرتی و دور ریز تلقی می شود.

روش سنتی چیدمان الگو به صورت دستی و توسط فرد، به علت داشتن خطای انسانی و زمانبر بودن در دست فراموشی است. اکنون به یاری نرم افزارهای موجود، دستیابی به نحوه صحیح چیدمان الگو به سهولت انجام می گیرد.

روش کار نرم افزار

نرم افزار، ضمن دریافت قطعات الگو و آنالیز آنها، بهترین چیدمان الگو را انجام و طبق زمانبندی مشخص آنها را ارائه می دهد. نرم افزارهای چینش الگو بر اساس الگوریتم هایی از پیش تعیین شده اند. نرم افزارها، قطعات را به شکلی کنار یکدیگر قرار می دهند که با کمترین میزان دور ریز همراه باشیم.

نرم افزارها با بهره گیری از هوش مصنوعی در فرآیند چیدمان الگو، قطعات طراحی شده را با رعایت اصول خیاطی، همچون یک پازل در کنار هم قرار می دهند. این برنامه ها، در مدت زمان کوتاهی بیشترین بازده در استفاده از پارچه و مقرون به صرفه ترین چینش الگو را به ما ارائه می دهد.

به طور کلی، در استفاده از نرم افزارهای چینش الگو می توان سه روش را به کار برد:

به شکل تماما دستی:

 در این روش چیدمان الگو همان گونه که مد نظر شخص است،

چینش و طراحی الگو به کمک نرم افزار

انجام می گیرد و خیاط شخصا تمام قطعات را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

موارد استفاده: این روش در شرایط ویژه و جهت چیدمان الگو بر روی پارچه های خاص کاربرد دارد؛ چرا که صرفه جویی در مصرف پارچه در این روش، کمتر از سایر روش های چینش الگو است.

به صورت کاملاً خودکار:

در این فرایند، چیدمان الگو تمام و کمال توسط نرم افزار انجام می گیرد. این روش بهترین نتیجه را برای اغلب چیدمان ها به دنبال دارد.

موارد استفاده: این روش در صورتی که مدل خاصی برای برش مدنظر نباشد؛ در جهت افزایش         راندمان برش بهترین گزینه برای چینش الگو است.

الگو سازی و چیدمان اتوماتیک با نرم افزار
الگو سازی و چیدمان اتوماتیک با نرم افزار

چیدمان الگو تلفیقی:

این روش از ترکیب فرآیند چیدمان الگوی دستی و خودکار پدید می آید. در این روش فردی که با تمامی آپشن های نرم افزار آشنایی دارد، قادر است به راحتی با تنظیم موارد مربوط به چیدمان الگو برخی از قطعات را به شکل دستی در مکان های مدنظر قرار داده؛ و سایر فضای چیدمان را با بهره گیری از چیدمان اتوماتیک کامل کند.

 در پایان این بخش، لازم است به چگونگی تنظیمات نرم افزار چیدمان الگو اشاره داشته باشیم. موارد حائز اهمیتی از جمله درجه آزادی چرخش برای قطعات الگو، محدودیتهای قرارگیری قطعات بر روی پارچه، میزان آبرفت پارچه، آینه ای شدن قطعات، فواصل قطعات در کنار یکدیگر، چیدمان گروهی و… برای نرم‌افزار قابل تعریف اند.

 در پایان، تایمی را به چیدمان الگو در نرم افزار اختصاص می دهند؛ تا نتیجه  مدنظر توسط نرم افزار تولید شده و برای چاپ بر روی کاغذ برش آماده شود و یا برای دستگاه برش لیزری ارسال شود.

علت استفاده از نرم افزارها در چینش الگو چیست؟!

امروزه با پیشرفت ابزارهای کاربردی و رشد تکنولوژی، استفاده از روش های سنتی به دست فراموشی سپرده شده است. به گونه ای که به علت هزینه های گزافی که دارد و همچنین وقت گیر بودن طرفداران زیادی را از دست داده اند.

باید گفت این روزها در زمینه چیدمان الگو، نرم افزارهایی کاربردی در اختیار تولیدی ها قرار گرفته است. این نرم‌افزارها، افزون بر افزایش سرعت انجام کار مسبب این اند که نحوه چینش الگو به درستی انجام گیرد. باید بیان داشت که میان چینش الگو به شکل کامپیوتری و دستی تفاوت زیادی موجود است. چرا که کامپیوتر بر روی جزئیات بیشتری تمرکز کرده و با نگاه به سایز بندی که توسط خیاط لحاظ میشود؛ چینش الگو را انجام می دهد.

الگو سازی و چیدمان اتوماتیک با نرم افزار

در ادامه باید ذکر کرد، پرتی کمتر پارچه با چیدمان نرم افزاری الگو، امری حائز اهمیت و بسیار جدی در تولید پوشاک تلقی می شود. به حدی که اگر رعایت قواعد مربوط به این امر، مورد توجه قرار نگیرد قادر است؛ آسیب و زیان فراوانی را برای فرد در قالب یک تولیدکننده به بار بیاورد. همچنین باعث می شود مقدار زیادی پارچه از دست رفته و بیشتر از حد لازم استفاده شود.

البته باید بیان داشت، این امر ممکن است هنگام طراحی الگو و دوخت لباس در منزل مورد اهمیت واقع نشود و به چشم نیاید؛ چرا که ضرر و زیان چندانی را برای یک خیاط خانگی به بار نخواهد آورد. اما کاملا بدیهی است، هنگامی که یک تولیدی به شکلی  گسترده و بدون به کار بردن ابزارهای پیشرفته به چیدمان الگو اقدام کند، قطعا با کوچکترین و جزئی ترین خطایی بخش قابل توجهی از پارچه های موجود خود را هدر خواهد داد. در این صورت این تولیدی تا چه اندازه قادر است در فعالیت های خود موفق شود؟!

از دیگر آپشن های نرم افزارهای چیدمان الگو، می توان به قابلیت ذخیره سازی الگوها اشاره کرد. به طوری که کاربر قادر است، الگوهای طراحی شده خود را ذخیره و در هر زمانی که نیاز شد، یا حتی در امر مقایسه با سایر الگوها، مجددا آنها را به عنوان الگوهای آماده که از قبل ذخیره شده اند؛ مورد استفاده قرار دهد.

نرم افزار چیدمان الگو: جمینی
نرم افزار چیدمان الگو: جمینی

 در پایان، در رابطه با ضرورت به کارگیری نرم افزارها در پروسه چیدمان الگو باید بیان داشت، کلید موفقیت کشورهای توسعه یافته در حیطه تولید پوشاک؛ بهره برداری از روش های صنعتی و به کار بردن ابزارهای مدرن است. به حدی که معروف ترین برندهای دنیا، با بهره گیری از این نرم‌افزارها فعالیت کرده و برندی موفق را ارائه کرده اند.

چیدمان الگو توسط روبُر:

روبُر خدمات رسم الگو، سایزبندی و چیدمان الگو را برای شما تولیدکننده عزیز با نرم افزارهای پیشرفته به صورت آنلاین انجام می دهد.

چیدمان الگو برای شرکت های تولیدی

3 دیدگاه برای “روش های پیشرفته چیدمان الگو خیاطی با حداقل پرتی پارچه

  1. اشتراک‌ها: الگوسازی مدرن و دیجیتالی - روبُر

  2. اشتراک‌ها: رازهای برش پارچه برای دوخت پوشاک تولیدی و خانگی - روبُر

  3. اشتراک‌ها: نرم افزارهای رسم الگوی خیاطی لباس - روبُر

دیدگاهتان را بنویسید