مجله بوردا -معروفترین مجله خیاطی در دنیای مد و فشن دنیا

مجله بوردا

مجله بوردا نامی آشنا برای عاشقان خیاطی

هر کس اهل مد و فشن باشد و به دنیای لباس‌ها علاقه داشته باشد نام بوردا را شنیده است.

مجله‌ای با مدل‌های مختلف لباس زنانه، مردانه و بچهگانه که همراه مدل لباس، الگو هم برای خریدارانش دارد.

ایده‌های مختلف مجله‌های لباس بعد از بوردا بود که به وجود آمد.

مثلاً در ایران بعد از سال‌ها مجله زن روز شکل گرفت و هردو هفته در وسط مجله الگوی آماده چند لباس را قرا می داد.

هر کشوری به مقتضای فرهنگ خودش نوعی از این مجله‌ها را درست کرد.

اما بوردا بعد از گذشت سالیان هنوز هم جایگاه ویژه‌ای بین کشورها دارد و به زبان‌های مختلف چاپ می‌شود. هواخواهان این مجله مد که خیلی هم برای خیاطان مناسب است نسل به نسل ادامه یافته‌اند.

در این مقاله برای علاقه مندان به مجلات خیاطی درباره بوردا در گذشته و حال با یکدیگر صحبت می کنیم. مطالعه این مقاله می تواند برای صاحبان کسب و کار هم سبب به وجود آمدن ایده‌های خوبی شود.

بوردا کیست یا چیست؟؟؟

نام بوردا را نمی‌توان از بنیان‌گذارش، آن بوردا جدا کرد.

آن بوردا

آنا مگدالنا لیمینگر متولد ۸ ژوئیه سال ۱۹۰۹ در یکی از شهرهای کوچک آلمان متولد شد. پدر و مادرش او را آن صدا می کردند. خانم آن همیشه در بین اطرافیانش به خوش پوشی و خوش سلیقگی معروف بود. رشته تحصیلیش تجارت بود و بعد از تمام شدن درسش با فرانتس بوردا صاحب یک چاپخانه‌ی کوچک کتاب ازدواج کرد.

اما خانم آن بوردا کسی نبود که در خانه بماند، او پر از ایده‌های هنری بود.

خانم آن عقیده داشت: “اگر نمی‌توانی از لباس‌های دیور بخری و بپوشی، با سوزن نخ و پارچه خودت در خانه دست به کار شو.”

ازدواج آن با فرانتس بوردا

ازدواج آن بوردا

شروع کار بوردا


خانم آن زنی بود که همیشه به آراستگی اهمیت می‌ داد؛ چه این آراستگی مربوط به ظاهرش بود و چه مربوط به محل زندگیش.

وقتی پا به دفتر کار شوهرش گذاشت با دکوراسیونی که برای آن‌جا درست کرد، آن‌جا را هم تبدیل به مکانی در خور تحسین کرد.

کار کردن در آن روزها کار ساده‌ای نبود. آلمان به تازگی از جنگ رهایی یافته بود و مردم سرخورده و غمگین بودند. لباس‌ها یا خاکستری بود یا آن‌قدر کثیف بود که دل را آزار می‌داد. او فکر می‌کرد زنان با این لباس‌ها نمی‌توانند احساس زنانگی داشته باشند و برای آن‌ها فکر اساسی کرد.

لباس آماده برای فروش بسیار کم و گران‌قیمت بود، اما خرید پارچه مقرون به صرفه بود. در آن سال‌ها آلمان تازه داشت دوباره به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کرد. همه‌ی این عوامل خانم آن را در رسیدن به اهدافش مصمم‌تر کرد.

او بعد از به دنیا آوردن سه پسرش، با پشت سر گذاشتن دو جنگ جهانی، به سمت رویاهای خودش رفت. خانم آن بوردا با این‌که مادری موفق بود به خاطر خیانتی که از همسرش دید کمی سرخورده شد. اما این موضوع باعث نشد که رویاهایش را فراموش کند. او با فکری که در سرش داشت تبدیل به یک زن موفق شد.

در سال ۱۹۴۹ و در ۴۰ سالگی، مدیریت چاپخانه‌ی شوهرش را به عهده گرفت؛ یک چاپخانه نمور و دود گرفته باقی مانده از روزهای سیاه جنگ جهانی.


فرصت شروع دوباره به مردم غمگینی که می‌خواستند سال‌های تلخ جنگ را فراموش کنند مانند استشمام عطر قهوه‌ی تازه بود. به نظر می‌رسید اگر قدرت، اراده، انرژی و میل به خلق و نوآوری وجود داشته باشد، رویاهای شگفت‌انگیز می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند.

نگاه‌ها که به مجلات پرزرق و برق آمریکایی می‌افتاد با مدل‌ها و لباس‌های اسراف‌گونه، زنان آلمانی را هم در پی داشتن چنین استایلی برمی‌انگیخت. در آن سال‌ها خانم آن فهمید که چگونه دنیای آرزوهای زنان کشورش را به واقعیت تبدیل کند.

ذهن خلاق آن بوردا

ذهن‌های خلاق به کمک بوردا آمدند، دوستان خانم آن همیشه در مورد استایل و سبک لباس خود از او سوالات زیادی می‌کردند. در همین زمان بود که خانم آن تصمیم گرفت با چاپ یک مجله در زمینه مد به سوالات دوستانش جواب بدهد.

خانم آن می‌گوید: “من از خیاطی چیزی نمی‌دانستم اما می‌دانستم که فقط یک خیاط ماهر می‌تواند الگو خلق کند.

به همین دلیل از لیلو دورشنابل Lilo Dürschnabel ، جوانی خیاط از اوفنبورگ برای همکاری دعوت کرد. لیلو هم تا زمان بازنشستگی در کنار مجله بوردا وفادار باقی ماند. بعد از آن از گانتر کریگر Gunther Krieger به عنوان الگوساز از آکادمی هنر اشتوتگارت دعوت کرد و او را به سمت گرافیست منصوب کرد. خانم آن درباره‌ی گانتر کریگر می‌گوید: «او الگوهای شگف‌انگیزی را ایجاد کرد، حتی یک چرخ مخصوص برای انتقال الگوها به پارچه اختراع کرد که آن را ثبت کردیم.

چاپ اولین مجله بوردا

مد بوردا از سال ۱۹۵۰ به چاپ رسید، در کنار گرافیست الگو و خیاط، دو زن متخصص نساجی و یک گرافیست برای چاپ مجله که او را از همسرش گرفته بود و همچنین یک منشی به مجله آورد.

خانم آن می‌گوید: «افراد باهوش آمدند و ایده‌های خوبی با خود آوردند.»

اولین شماره مجله در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. اول قرار بود به نام Favorit منتشر شود. اما قبل از خانم آن انتشارات دیگری این نام را برای مجله خود برداشت.

خانم آن در فرصت کمی که برای چاپ مجله داشت انتخاب محدودی برای نام داشت که در آخر ناگزیر Burda moden را برگزید.

ایده انتشار یک مجله مد به همراه الگو از لباس‌های شیک و مد روز زنانه کاری بسیار سودآور بود. اولین تیراژ چاپ مجله حدود ۱۰۰ هزار نسخه بود. بعد از گذشت ۱۵ سال تیراژ فقط در آلمان به یک میلیون نسخه رسید. چیزی نگذشت که نسخه‌های مجله بوردا به انگیزه‌ای برای زنان و دختران جوان برای دوختن لباس خودشان تبدیل شد. با استفاده از مجله بوردا زنان می‌توانستند مدل‌های به روز را در خانه و با الگوهایی که مجله ارائه می‌داد برای خود بدوزند.

بوردا فقط در آلمان نبود

آلمان برای خانم آن ایستگاه آخر نبود بلکه او کارش را روزبه‌روز ارتقا بخشید. بعد از مدتی مجله او در شهرهایی مانند نیویورک و منهتن بوتیک‌های کوچکی افتتاح کرد. قصد او از داشتن بوتیک این بود که مدل‌هایش را به تن مشتریانش امتحان کند.

نمایش‌های مدی که بوردا برگزار کرد باز هم به شهرتش اضافه کرد و روند انتشارش را افزایش داد. خانم آن بوردا اولویت را در راحتی مدل‌ها قرار داده بود و بعد از آن به شیک بودن اهمیت می‌داد. اما با همه این‌ها مدل‌هایش به صورتی بود که نظر مشتریانش را در هنگام ورق زدن مجله، به شیک بودن جلب می‌کرد.

مجله بوردا


بعد از مدتی مجله Burda Moden به بزرگترین مجله مدل لباس در جهان تبدیل شد. بوردا فروشگاه‌هایی افتتاح کرد که در آن‌ها علاوه بر مدل لباس، پارچه‌هایش هم موجود بود و مشتریان می‌توانستند مدل‌ها را به همراه پارچه‌هایی که در مجله بود انتخاب و خریداری کنند. در این فروشگاه‌ها شماره‌های گذشته مجله هم در دسترس بود.

ترکیب مدل های بوردا با پارچه


با بزرگ شدن مجله، چاپخانه کوچک خانوادگی دیگر یک چاپخانه کوچک نبود. حالا دیگر به یک چاپخانه بزرگ که زبان‌زد جهان بود تبدیل شده بود. در کنار آن مجله دیگری به نام Burda International هم به خانواده بوردا اضافه شد.

این مجله در زمینه آشپزی فعالیت می‌کرد. اما داستان در همین جا متوقف نشد و این‌ شروع ماجرای بوردا بود. در کنار مجلات مد و آشپزی مجله‌های دیگری به نام‌های “آنا” “Anna” کارینا “Karina” و ورنا “Verena” هم به جمع دوستانه آن‌ها اضافه شدند.

در این مجلات آموزش‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی بافندگی و انواع تزیینات مانند درخت کریسمس، همچنین درست کردن اسباب بازی و عروسک در خانه داده می‌شد. در لابه‌لای صفحات آن به موضوعاتی مانند گل‌دوزی، سوزن‌دوزی، دکوراسیون داخلی، باغ‌داری، کاشت سبزیجات در منزل هم پرداخته می‌شد.

نمونه مجله بوردا

جالبی ماجرا این است که این مجله دیگر تنها متعلق به زنان نبود بلکه کل خانواده برای زمان فراغت خود می‌توانستند از آن استفاده کنند. مردان یکی از مشتریان پروپا قرص این مجله شده بودند.

نظرات دیگران درباره آن بوردا

کارل لاگرفلد درباره‌ی آن بوردا می‌گفت: «او در فشن پیشتاز نبود اما زنی بود که برای عصر و زمان خود اتفاقات بزرگی رقم زد.»

مجلات مد بوردا به روز نبود. اگر کسی می‌خواست به روز باشد باید ۴ بار در سال کمد خود را تغییر می‌داد. او بیشتر به دنبال صرفه اقتصادی برای خانواده‌ها بود. اما برای این‌که از دنیای مد هم عقب نماند، جدیدترین طرح‌ها را از زوریخ، فلورانس، برلین و پاریس در اتاقی جمع می‌کرد. روی آن‌ها طرح‌ها را امتحان می‌کرد و بهترین‌شان را برای ساخت الگو انتخاب می‌کرد.

در زمان چاپ مجله می‌گفت: «خانم‌ها این سبک Burda Modern است.»

آن بوردا در پیری

در نگاه اول زندگی او شاید شبیه به افسانه باشد. دختری از یک خانواده ساده که تبدیل به یک کارآفرین مشهور در صنعت مد شده است. اما آیا واقعاً زندگی آن به همین راحتی پیش رفت؟ نه این‌طور نیست! در زندگی او هیچ پری‌ای با عصای جادویی برای کمک وجود نداشت که سیندرلا را به یک شاهزاده خانم تبدیل کند. موفقیت روزافزون او تنها به لطف سخت‌کوشی، پشتکار و فداکاریش امکان‌پذیر شد. او واژه‌ی “من می‌خواهم” را محقق کرد.

این کلمات از کودکی شعار او بود و آنچه را می‌خواست به دست آورد. دولت آلمان بعد از سال‌های جنگ خیلی از موفقیت خود را در زمینه اقتصادی مرهون زحمات آن بوردا می‌داند. به همین دلیل نام او را “معجزه اقتصادی آلمان” گذاشته‌اند. اقتصادی که معلوم نبود تا چند سال باید سختی می‌کشید تا سرپا شود با فکر بکر و تازه‌ی او سرپا شد.

آن بوردا در سال ۲۰۰۵ در حالی که ۴ سال مانده بود به ۱۰۰ سالگی برسد از دنیا رفت. میراث بوردا و راه طولانی او اکنون به دست وراثش یعنی پسرانش سپرده شده است.

مجله بوردا معروفترین مجله دنیای خیاطی

دسترسی به دنیای دیجیتال و حجم وسیع اطلاعات باعث شده تا بتوانیم در هر زمینه ای از نسخه های اینترنتی کمک بگیریم. خیاطی نیز یکی از همین هنرها است که حتی در خانه و با کمک آموزش های آنلاین و کتاب های راهنما، می توان نکات زیادی از آن را آموخت. مجله بوردا یکی از معتبرترین مجلات در زمینه خیاطی و مد است. مجله ای که می توان الگوهای آن را، استاندارترین الگو میان آموزش های رقیبانش دانست. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه مند به خیاطی، برای آموزش از این مجله کمک می گیرند.

این مجله بیش از هر کسی، برای خیاطان یک مرجع خوب و کاربردی بود و امروزه نیز همین کاربرد را دارد.

الگوهای آماده خیاطی منحصر به فرد مجله بوردا

یکی از مهم ترین جذابیت هایی که بوردا را به یک مجله محبوب و ارزشمند تبدیل کرده، الگوهای آن است. در حقیقت در هر شماره، تعدادی الگوی آمده در مجله قرار داده شده است. این الگوها قابل جداشدن هستند و می توانند بدون هیج تغییری برای دوخت لباس مورد نظر استفاده شوند.

یکی از مزیت های این الگوهای آماده این است که حتی اگر اندازه آن ها با اندازه مورد نظر ما یکسان نباشد، می تواند تبدیل به یک نمونه کامل برای رسم الگوهایی با اندازه بزرگ تر یا کوچکتر شوند.

انتخاب الگو معمولا مرتبط با موضوع کلی مجله است و به همین دلیل در هر شماره می توانید یک الگوی شگفت انگیز از یک لباس به روز را در دست داشته باشید. با کمک این الگوها پیش از رفتن به آموزشگاه خیاطی می توانید زمینه ای از این حرفه به دست آورید.

سوالات پرتکرار از فروشگاه الگوهای آماده خیاطی روبُر

آموزش ها و ترفندهای خیاطی

علاوه بر الگوهای خیاطی بوردا که شما را به دوخت ساده تر در خیاطی دعوت می کند، بخش های دیگری در این مجله وجود دارند که به شما راه صحیح بعضی از دوخت و دوزها را آموزش می دهند. برای مثال از ترفندهای اندازه گیری، نحوه ثابت کردن الگو روی پارچه و شکل صحیح قرار گرفتن پارچه هنگام برش زدن صحبت می کند و می تواند با معرفی بهترین متد خیاطی و ریزه کاری های هرکدام، از شما یک خیاط حرفه ای بسازد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر مایل به خواندن مجله بوردا هستید، نکته های خیاطی آن را هرگز از دست ندهید.

مجله بوردای کودک

الگوهای لباس کودک در مجله بوردا آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که به یک مجله جدا تبدیل شد. مجله بوردای کودک می تواند به روز ترین اطلاعات را از دنیای فشن کودک در اختیار شما بگذارد. الگوها و آموزش های لباس کودک در بوردا بسیار استاندارد است و به همین دلیل به سادگی می توانید از آن ها استفاده کنید.

مجله بوردای سایز بزرگ


این مجله ترکیه ای یک راهنمای دوخت لباس برای افراد پلاس سایز نیز است. به همین دلیل مانند بوردای کودک، یک مجله جانبی به نام بوردا برای افراد سایز بزرگ نیز منتشر می شود. در این مجله می توانید راه های دوخت لباس های سایز بزرگ از پیراهن تا آموزش مانتو دوزی را به سادگی یاد بگیرید.

مجله بوردا برای چه کسانی مناسب است؟


مجله کاربردی بوردا در زمینه مد و فشن فعالیت می کند. به همین دلیل نمی توان گفت فقط برای استفاده افراد خاصی مناسب است. خیاطان حرفه ای، طراحان لباس و افراد عادی که به موضوعات روز مد علاقه مند هستند نیز می توانند از خواندن این مجله لذت ببرند. با این حال خواندن بوردا به افراد زیر بیشتر از هرکسی توصیه می شود.

  • استفاده از مجله بوردا برای خیاطان مبتدی
  • مهم ترین قدم برای آموزش خیاطی، استفاده از الگو است. به همین دلیل وجود الگوهای آماده، می تواند به خیاطان مبتدی کمک کند تا قدم های اول را راحت تر طی کنند و از آموزش دلسرد نشوند. به همین دلیل بوردا یکی از مهم ترین منابع برای شروع خیاطی به حساب می آید.
  • مجله بوردا برای لباس های آماده
  • با رونق گرفتن خریدهای اینترنتی، بسیاری از خیاطان نیز ترجیح می دهند که تعداد زیادی لباس با سایزهای استاندار بدوزند و در معرض فروش قرار دهند. بوردا یک راهنمای سایز مناسب در آموزش خیاطی است. برای مثال اگر می خواهید تعدادی شومیز زنانه با سایز ۳۸ بدوزید، می توانید به جدول ساز بوردا مراجعه کنید.

الگوهای آماده خیاطی روبُر

سایت اینترنتی روبُر با افتخار اعلام می دارد که الگوهای آماده خیاطی برای سایز اندام ایرانی طراحی شده است و با پیشرفته ترین نرم افزارهای تخصصی رسم الگو و چیدمان در اختیار شما قرار می گیرد.

امروزه الگوهای آماده خیاطی در دنیا به صورت pdf منتشر می شود تا قابل دسترس برای تمام افراد باشد . در فروشگاه روبُر هم الگوهای pdf به صورت فایل و هم الگوهای چاپ شده کاغذی موجود است که برای استفاده بسیار راحت می باشد.

الگوهای pdf

خدمات پلات و چیدمان برای تولیدی ها

مرجع

دیدگاهتان را بنویسید